Ingen fair konkurrence
Offentlige affaldsselskaber driver også vognmandsvirksomhed, lyder det fra DTL, som vil gøre op med ulige konkurrence på affaldsområdet. Sagen er, at fælleskommunale affaldsselskaber mange steder er meget andet end drift af forbrændingsanlæg.
- De driver også transportvirksomhed eller genvindingsvirksomheder i direkte konkurrence med private virksomheder. Og det er ikke kun indsamling af dagrenovation i lokalområdet - det er også tilbud om indsamling og behandling af genanvendeligt affald i større geografiske områder og udlejning af containere. Det gør de i direkte konkurrence med private virksomheder – og hvor selskaberne har mulighed for at give sig selv en række fordele. Det må regeringen gøre noget aktivt ved, siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL, og anbefaler en selskabsmæssig udskillelse af de konkurrerende aktiviteter, så der er gennemsigtighed.
Monopolområderne- Det vil sikre, at der ikke kan overflyttes ressourcer mellem monopolområderne og de konkurrenceudsatte aktiviteter. Samtidigt er det vigtigt, at der sker en adskillelse af myndighedsopgaver og driftsopgaver, så selskaberne ikke kan give sig selv en række fordele, f.eks. ved at lægge større mængder affald ind under egne indsamlingsordninger, siger Erik Østergaard, som også peger, på, at der er behov for en reform af affaldssektoren, herunder et uafhængigt affaldstilsyn.
- Det er efter vores opfattelse ikke en offentlig opgave at drive vognmandsvirksomhed i direkte konkurrence med private virksomheder. Det er ikke brødnid, men et ønske om en fair konkurrence, siger han og udtrykker bekymring over den stigende offentlige konkurrencevirksomhed, som er sket under den borgerlige regering.