23948sdkhjf

Arbejdstid på bristepunktet

Transporterhvervet skilte sig ud som et af de erhverv, som siden 1995 har forøget antallet af arbejdstimer mest, i vismands-rapporten, som kom i går.

Transporterhvervet skilte sig ud som et af de erhverv, som siden 1995 har forøget antallet af arbejdstimer mest, i vismands-rapporten, som kom i går.



- Der bliver knoklet i transporterhvervet, og det er nu dokumenteret af vismændene, siger adm. direktør Erik Østergaard i DTL

Det fremgår af analysen, at antallet af årlige arbejdstimer pr. beskæftiget i transportvirksomheder, post og telekommunikation er vokset fra knap 1.700 timer i 1995 til over 1.800 timer i 2006. Det er flere timer end medarbejderne i f.eks. byggeriet og landbruget præsentere og væsentligt over industriens 1.650 timer.

- Spørgsmålet er dog, hvordan udviklingen vil være fremadrettet. Jeg er alvorligt bekymret for, om det er muligt at øge antallet af arbejdstimer pr. medarbejder i transporterhvervet ret meget mere. Tværtimod frygter jeg et fald, siger Erik Østergaard.

Stramninger

Han peger på, at det ikke mindst skyldes de stramninger, der er sket over for transporterhvervet i den seneste tid. F.eks. er chauffører blevet omfattet af arbejdstidsregler oven på de i forvejen snærende køre- og hviletidsregler. Det reducerer især muligheden for natarbejde. Samtidig er sanktionerne over for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne strammes i et omfang, så man i praksis er nødt til at nedsætte køretid og øge hviletiden med en god margin til grænserne for at være sikker på at undgå enhver overskridelse – også de bagatelagtige, siger DTL-direktøren.

DTL har sammen med andre transportorganisationer bidraget med knap 100 konkrete forslag til Vejgodsstrategien.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063