Regler mangler klarhed
Også utilfredshed med reglerne i den nye særtransportbekendtgørelse hos stor vindmølletransportør
Manglende klarhed over hvornår der er krav om en følgebil på grund af bredden skaber unødig usikkerhed hos de involverede parter, siger sværgodsdisponent
Vognmand Jørgen Rørby Johansen fra Herlufmagle er ikke alene om at være utilfreds med den nye særtransportbekendtgørelse. Hos Danmarks største vindmølletransportør, Give Sværgods, giver den nyreviderede særtransportbekendtgørelse også anledning til mange spørgsmål.
Sværgodsdisponent Erik Madsen siger til Transport-Tidendes Nyhedsbrev, TTN, at det er overordentlig problematisk, at det ikke klart fremgår hvornår, der skal være en følgebil med på transporten på grund af bredden.
- Det duer ganske enkelt ikke, at der ikke er et klart mål for hvor bred en last må være før der skal anvendes en følgebil eller måske to følgebiler under afviklingen af en særtransport, siger han.
Det skraverede feltIfølge Erik Madsen er man hos Politiets Tungvognssektion begyndt at fortolke kravet om en følgebil på grund af bredden, ved at chaufføren skal kunne kigge langs godset i sine spejle. Erik Madsen fortæller, at Christian Møller fra Politiets Tungvognssektion direkte har sagt, at såfremt chaufføren ikke kan se det skraverede felt på begge sider af et lastvognstog eller mister en del af udsynet i dette felt, så skal der en følgebil med på transporten. Det skraverede felt er et område som myndighederne opererer med på siderne af et lastvognstog.
Et generelt problem- Men selv med en gardin- eller køletrailer kan det jo være et problem når man drejer, hvis man virkelig tager de små briller frem siger Erik Madsen.
- Kan man ikke se langs godset skal der enten en følgebil med eller anvendes kameraer. Det betyder jo at alt gods, der overstiger knap 3,00 meter i bredden udløser krav om følgebil eller kameraer, siger sværgodsdisponenten.
Laster man en kasse på 3,00 meters bredde skal de nævnte krav opfyldes. Men et læs jernplader der er op til 3,65 meter bredde kan der godt køres uden at man opfylder disse krav. Hertil siger sværgodsdisponenten, at der jo sagtens kan stå flere børn gemt inde under en jernplade, der er læsset i en højde af 1,30 m, så det er efter hans mening et dårligt argument.
For megen tvivl- Kører vi for eksempel en transport med en totalbredde på 4,02 meter fra Vissenbjerg på Fyn til Esbjerg skal der to følgebiler med transporten på den ene km fra Vissenbjerg og ud til motorvejen og tilsvarende fra motorvejen og indtil leveringsstedet i Esbjerg. Det nuværende regelsæt efterlader al for mange tvivlsspørgsmål, hvor chauffører og politifolk ofte skal fortolke reglerne helt efter forgodtbefindende. Lad os få nogle faste mål, lyder opfordringen fra Give Sværgods.
I Sverige er der et helt fast mål på 3,11 meter i bredden. Kommer man over dette mål, skal der en følgebil med under afviklingen af transporten.