23948sdkhjf

Erhvervsvenlig og fremadrettet

Da bekendtgørelse om særtransport trådte i kraft i 2005, var der tale om en omfattende ændring af reglerne. Derfor aftalte Færdselsstyrelsen med transportbranchen, at regelsættet skulle gennemgås og eventuelt justeres ind, når det havde fungeret i et stykke tid, og der var indhøstet lidt erfaringer.

Da bekendtgørelse om særtransport trådte i kraft i 2005, var der tale om en omfattende ændring af reglerne. Derfor aftalte Færdselsstyrelsen med transportbranchen, at regelsættet skulle gennemgås og eventuelt justeres ind, når det havde fungeret i et stykke tid, og der var indhøstet lidt erfaringer.



Den ny bekendtgørelse er således en opdatering, som er blevet til i samarbejde med transportbranchen, politiet og vejmyndighederne.

Bekendtgørelse fastsætter regler for særtransport, som er udeleligt gods, der nødvendiggør overskridelse af en eller flere af bestemmelserne i bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk dimensionsbekendtgørelsen), samt kørsel med ubelæsset blokvogn.

Den fastlægger også regler om mobilkraner og containertrucks. Kørsel med disse køretøjer anses også som særtransport og gælder også særtransporter, der gennemføres med udenlandske køretøjer

Særtransportbekendtgørelsen træder i kraft 1. juli i år.

Erhvervsvenlig

HTS-direktør Michael Svane, er godt tilfreds med resultatet af opdateringen:

- Vi er fornøjede med udformningen af særtransportbekendtgørelsen. Den er både erhvervsvenlig og fremadrettet, siger direktør Michael Svane, HTS og tilføjer:

- Den næste bekendtgørelse, som trænger til en modernisering er slæbnings-bekendtgørelsen, hvor vi anbefaler et snarligt service-eftersyn.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062