23948sdkhjf

En lille og vågen..

Der er mange vognmandsvirksomheder, der har det svært i øjeblikket. Selv om der er masser af gods at køre med, kniber det ofte for en del - ikke mindst af de mindre eller lidt større - at få det hele til at løbe rundt.

Der er mange vognmandsvirksomheder, der har det svært i øjeblikket. Selv om der er masser af gods at køre med, kniber det ofte for en del - ikke mindst af de mindre eller lidt større - at få det hele til at løbe rundt.



For dem er det ingen trøst at vide, at det kun er naturligt, at der forsvinder et antal virksomheder hvert eneste år som led i branchens interne udvikling og konsolidering, og at der kommer nye til.

Det handler for mange af dem i høj grad om enten at finde sin egen niche eller få en fornuftig position som underleverandør til større transportvirksomheder. Men det spiller også en stor rolle, hvor dygtig man er til dels af få en ordentligt pris for sin kørsel og dels styre omkostningerne.

Den nye analyse fra regeringen viser, at især de små vognmandsvirksomheder halter bagefter på IT-området, som jo netop skulle kunne hjælpe til med at effektivisere virksomheden, når man én gang har taget udgiften og besværet med at få installeret de nye systemer og få dem i drift.

Rigtigt anvendt kan IT hjælpe både med en mere rentabel drift og give baggrund for et bedre og mere moderne samspil med kunderne, som til stadighed stiller nye krav til deres transportleverandør. Det er en vigtig del af konkurrence-situationen, som i hvert fald ikke bliver mindre krævende fremover.

Det jo de små vognmandsvirksomheder, som er særligt udsat for den konkurrence, der hedder outsourcing af kørselsopgaver til udlandet. Derfor er behovet for, at de ruster sig teknologisk og bliver mere attraktive for kunderne, i dag stigende.

Så ud over de problemer, som alle vognmandsvirksomheder står overfor med trængsel på vejene, begrænsende køre-hviletidsregler, mangel på chauffører og andre medarbejder-kategorier, har de små samtidig problemet med netop at være små.

En oplagt løsning, som lidt efter lidt er ved at udvikle sig til en faktor, er ideen om at gå sammen i netværk – og løse nogle af opgaverne i fællesskab samtidig med, at man konkurrerer i dagligdagen.

For det er værd at lægge mærke til, at de små transportvirksomheder spiller en meget vigtig rolle i transport-systemet. De er med til at gøre det hele så fleksibelt, at dansk transport i dag er et kæmpeplus for erhvervslivet og for samfundet i det hele taget. Uden hele underskoven af de små og vågne, som altid er på pletten, og som altid har en ide til, hvordan et transportproblem skal løses – og det gælder både på hjemmemarkedet og i international sammenhæng – ja, så havde dansk transport ikke den styrkeposition, som vi helt faktisk ejer i dag. Så var der slet ikke den vældige dynamik, som transporterhvervet er så kendt for.

Og heldigvis er der trods alle vanskelighederne stadig mange, der har lyst til at prøve kræfter som iværksætter inden for transport-området. Nye virksomheder skylder op dagligt.

Det er afgørende vigtigt at have gå-på-modet og entusiasmen som nystartet, men det er ikke nok til at overleve på længere sigt i en verden, hvor kravet om rentabel drift og vækst er målestokken.

Derfor må de små virksomheder have en hjælpende hånd – selv store virksomheder har engang været små. Novo f.eks. startede i en kælder i en villa på Frederiksberg. Det er afgørende, at nye virksomheder ikke snubler i starten, og det er både en opgave for det offentlige at styrke iværksætter-kulturen og for transportbranchen selv at huske, at de små skal have en chance.

Såvel vognmænd som chauffører er i dag en noget gråhåret skare. Efterløn og tidlig tilbagetrækning er en attraktiv løsning for adskillige, som har tilbragt mange år i en hektisk branche. Men hvis der er noget som transportbranchen for alvor har brug for i disse år med stigende transportmængder og stigende konkurrence, så er det tilgang af dygtige medarbejdere på alle niveauer.

Der er meget der står på spil, men dansk transport har i dag så stor en styrke, at der også er meget at vinde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063