Speditører klarer sig bedre end vognmænd
Der er stadig udsigt til en solid vækst i vejgodstransporten, fremgår det af de to ministeriers vejgodsanalyse, som dog erkender, at den pressede infrastruktur er et stigende problem. Desuden taber danske lastbiler markedsandel. Det er noget, som strategien skal rette op på
Analysen, der er udarbejdet af Økonomi- og Erhvervsministeriet og Transport- og Energiministeriet slår fast, at vejgodstransporten har oplevet stor fremgang i de seneste årtier.
Og med udsigt til at integrationen af økonomierne i Europa og den internationale specialisering vil fortsætte, er der også fremover udsigt til solid vækst i udenrigshandelen og den internationale transport.
Presset på infrastrukturen udgør imidlertid allerede i dag et stigende problem for transportbranchen, selvom Danmark ud fra en international betragtning har en velfungerende infrastruktur. De stigende trafikmængder skærper vejtransportbranchens behov for god adgang til infrastrukturen
Det peger på, at der er behov for at fastholde en fortsat god trafikafvikling gennem en velfungerende infrastruktur.
Bedre rammevilkårSamtidig fremgår det, at der er vigende markedsandele for danske lastbiler og øget etablering i udlandet. Dertil kommer et stigende konkurrencepres fra især østeuropæiske lande, hvor omkostningerne er lavere.
Det stiller krav til, at de danske virksomheder inden for vejgodstransport har en høj produktivitet for at kunne fastholde deres konkurrenceevne. Ligesom det er væsentligt at sikre rammevilkår for et velfungerende transporterhverv i Danmark.
De to ministerier opregner, at virksomhederne inden for vejgodstransport beskæftiger omkring 50.000 personer og tegner sig for 2 pct. af den samlede værdiskabelse (bruttoværditilvækst) i Danmark
Speditører står stærkestInden for vejgodstransport er der en tendens til, at speditørvirksomhederne har en stærk vækst, mens væksten i vognmændenes produktion er svagere. Det afspejler blandt andet, at industrien og serviceerhvervene har fået større fokus på styring af logistikken som en væsentlig faktor for deres produktivitet og effektivitet.
Denne tendens bekræftes også af en ny interviewundersøgelse blandt transportvirksomheder
De internationale godstransporter udgør ca. halvdelen af transportarbejdet målt i tonkilometer, og især på de lange internationale transporter er der fokus på styring af logistikken. Danske lastbiler har en relativt høj markedsandel i den internationale vejgodstransport, når man tager højde for størrelsen af dansk økonomi og udenrigshandel. Men markedsandelen er vigende for danske lastbiler. Optællinger ved den danske grænse viser, at tyske og østeuropæiske lastbiler vinder frem.
Logistik i DanmarkDer er også eksempler på, at danske vognmænd udnytter fordelene ved globaliseringen og etablerer datterselskaber i udlandet, hvilket kan afspejle, at branchen ønsker at tilpasse sig og være tæt på sine kunder samt drage nytte af lavere omkostninger i andre lande.
Men analysen peger på, at det også kan være et symptom på, at vejgodstransportbranchen finder det mindre attraktivt at drive virksomhed i Danmark.
Interviewundersøgelsen peger på, at det især er selve transportydelsen, der outsources til udlandet, mens logistikarbejdet fastholdes i Danmark.
Manglende stordriftDet fremgår, at der er beskeden produktivitet i små vognmandsvirksomheder.
Det skyldes især, at virksomhederne i gennemsnit er små og derfor ikke kan udnytte de mulige stordriftsfordele. Det peger på behovet for et større fokus på en effektiv udnyttelse af ressourcerne, og der synes at være grundlag for en fortsat konsolidering i branchen samt for et styrket samarbejde inden for godstransport.
Dog er værditilvæksten pr. ansat blandt vognmænd i de seneste årtier fulgt nogenlunde med udviklingen i andre private byerhverv. Den ligger i dag på 80 pct. af niveauet i andre private byerhverv.
Til gengæld er produktiviteten blandt speditører steget mere end i andre erhverv og er i dag lidt højere end gennemsnittet for de private erhverv – også når produktiviteten bliver korrigeret for betydningen af kapital, uddannelse og andre forhold. Det understreges også af, at speditørvirksomheder generelt forrenter den investerede kapital forholdsvis højt.
Vigtig rekrutteringI den nuværende situation med høj beskæftigelse og lav ledighed præger manglen på arbejdskraft virksomhederne inden for vejtransport såvel som resten af økonomien.
Men især for vognmændene kan der også på længere sigt være en udfordring forbundet med at rekruttere medarbejdere. Det skyldes, at der de kommende år vil blive væsentligt færre personer i de alders- og uddannelsesgrupper, som vognmandsvirksomhederne fortrinsvist rekrutterer medarbejdere blandt i dag.
Så analysen efterlyser udvidet medarbejderrekruttering – ikke mindst
blandt nydanskere, som det hidtil har vist sig vanskeligt for virksomhederne at tiltrække,
Hertil kommer rekruttering af udenlandsk arbejdskraft. Derudover kan især vognmændene imødegå manglen på arbejdskraft ved at forebygge førtidspensionering blandt medarbejderne, da beskæftigede i vognmandsvirksomhederne i højere grad end andre personer på arbejdsmarkedet bliver førtidspensioneret, inden de er fyldt 60 år.
Færre iværksættere med vækstDesuden fremhæver analysen, at iværksættere spiller en vigtig rolle for dynamikken og væksten i den danske økonomi. Der er også forholdsvis mange nystartede virksomheder inden for vejgodstransport. Det er dog vigtigt, at iværksætterne kommer ind i et solidt vækstforløb.
Der er forholdsvis mange nye speditører, der kommer ind i solide vækstforløb. Dette skal ses i lyset af, at logistik får stadig større betydning for industri- og servicevirksomhederne.
Til gengæld er der færre nystartede vognmænd bliver vækstiværksættere, og her synes der at være en udfordring for branchen, konkluderer analysen.
TeknologienEndelig fremhæver analyse-rapporten hvor vigtigt det er for ikke mindst transportvirksomhederne at være med fremme på IT-området både når det gælder ny teknologi og brugerdreven innovation.
Særligt de små vognmandsvirksomheder anvender kun it i begrænset omfang. Det kan være med til at hæmme deres produktivitetsudvikling. Dertil kommer, at især vognmændene har et potentiale for at styrke innovationen for at forbedre deres konkurrence-evne.