Et klart oplæg til handling
DTL-direktør Erik Østergaard hilser vejgods-analysen velkommen og understreger, at det vigtige nu er, at den fører til handling og ikke bliver lagt i en skuffe.
- Branchen har længe efterlyst dette initiativ, der skal lægge op til en egentlig strategi for godstransporten. Det er især glædeligt, at de to ministre bag analysen anerkender, hvor stor betydning vejgodstransporten har for hele samfundet, siger Erik Østergaard.
- Nu er det vigtigt, at analysen bliver omsat til handling. Vi ser derfor frem til konkrete handlinger, og at de vil blive nedfældet i den kommende strategi for vejgodstransport, der inden sommerferien udsendes fra Transport- og Energiministeriet.
- DTL er sammen med en række andre organisationer ved at færdigbearbejde et indspark til en stribe konkrete handlinger. Blot et enkelt eksempel er det forhold, at tyske vognmænd står til at kunne modtage 100 millioner Euro årligt i tilskud til nye, miljøvenlige lastbiler – midler som danske transportører kommer til at betale med en forhøjet tysk vejskat. Det skal der gøres noget ved, siger han.
Nok at tage fat påAnalysen peger på, at der er problemer – eller udfordringer som det hedder på nydansk – med stigende pres på infrastrukturen, faldende markedsandele og øget udflagning, beskeden produktivitet hos små vognmænd og tiltagende vanskeligheder ved rekruttering af medarbejdere og tidlig tilbagetrækning.
- Det er nogle af de udfordringer, som den danske branche for vejgodstransport står overfor. Regeringens nye analyse, der er gennemført i dialog med branchen, afdækker udfordringerne. Den er samtidig et led i regeringens strategi for vejgodstransport, som er klar i første halvår 2007, påpeger DTL, som kvitterer for, at regeringen allerede har taget hul på at tilpasse rammevilkårene for erhvervet.