Vejgodsstrategi kan ikke stå alene
- Det er et grundigt stykke arbejde, men det er vigtigt, at vejtransporten ikke ses som et isoleret fænomen, siger formanden for Danske Speditører, Jesper E. Petersen om regeringens vejgodsanalyse
- Ved dagens slutning er det, der tæller, at vi har leveret nogle varer på det rigtige tidspunkt med den bedste miljø- og ressourceøkonomi. Det er eksempelvis fuldkommen ligegyldigt, hvad der står på nummerpladerne. Vi er jo også for længst holdt op med at interessere os for skibenes hjemsteder. Det vigtige er, at en leverance med bil sker 100 procent i overensstemmelse med de standarder, samfundet opstiller, og til en pris, som markedet kan betale. I den forbindelse har det offentlige en central rolle med hensyn til gode, gennemskuelige og rimelige regler, som alle følger, siger Jesper E. Petersen.
Direktør Martin Aabak, Danske Speditører, tilføjer:
- Der er rigtigt gode tanker om bl.a. infrastruktur i analysen, og vi ser en utroligt stor vilje til forståelse i oplægget. Det, der er vigtigt nu, er at undgå løsninger, som suboptimerer på enkeltområder, hvor særinteresser florerer, og i stedet koncentrere sig om helheden.
Transportformer ikke vigtigst- Vi er nødt til at tænke i forløb og ikke i transportformer. Godt, at vi har en velfungerende speditionsbranche, som kan håndtere hele samarbejdsprocessen. Med en samlet eksport og import på over 1600 milliarder kroner, mere end det årlige bruttonationalprodukt, er logistikken suverænt mest centralt placeret i det samlede værdiforløb. Vej, skib, bane, luft er alt sammen tangenter på klaveret. Musikken består i den effektive blanding, siger Martin Aabak.
Danske Speditører er brancheorganisation for virksomheder, som handler med transport- og logistikydelser. Speditørerne er bindeled mellem handel, fremstillingsindustri og transportindustri. De ca. 200 medlemsvirksomheder med ca. 12.000 ansatte og en årlig bruttoomsætning på mere en DKK 22 mia. er involveret i ca. 80 procent af Danmarks internationale landtransport.