Arbejdskraften vigtigst
Michael Svane, HTS opfordrer organisationerne til at gå sammen om en storstilet hverve-kampagne for at skaffe den arbejdskraft, som er nødvendigt for overlevelse
Regeringens nye analyse af vejtransporten skal indgå i en større gods-strategi, som snart ventes klar. Og med analysen mener HTS, at de to ministerier bag, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Transport- og Energiministeriet, har fået virkelig godt fat i problemstillingen.
- For vejtransportbranchen handler det om tre ting: Produktiviteten, rekruttering og infrastrukturen, og analysen er et godt oplæg til en strategi, som viser nogle helt konkrete indsatsområder, siger erhvervspolitisk direktør i HTS, Michael Svane.
Produktiviteten skal op igen, og derfor må man sikre de bedst mulige – for ikke at sige optimale – rammebetingelser. Transporten er jo ramt på det man kan kalde tiden bag rattet, både på grund af køre-hviletidsregler, miljøzonen og måske også overhalingsforbud.
Hertil kommer problemer med dele af infrastrukturen – både på vej og bane. Trængsel er et stigende problem herhjemme, men i HTS ser vi også på trængslen i de andre lande og efterlyse er fælles EU-definition på begrebet trængsel.
OverlevelseOg arbejdskraftmanglen er den helt store og fuldstændigt afgørende udfordring, som erhvervet står overfor i de nærmeste år. Dansk transports internationale overlevelse står og falder med evnen til at rekruttere arbejdskraft.
- Derfor mener vi i HTS, at det er helt nødvendigt at gå i gang med en større rekrutteringskampagne og informere langt bedre om branchen. Det er simpelthen så stort et spørgsmål, at vi må gå sammen på tværs af organisationerne, siger Michael Svane, som ikke mener, at man kan forsvare at ”smide branchen i grams” på grund af forskellige organisationsforhold. Det er sagen for vigtig til, fastslår han.
Farvel til særreglerSamtidig understreger HTS, at erhvervet også er afhængigt at de internationale ramme-vilkår.
- Derfor er det farvel til danske særregler. Vi har en tendens til at ”over-implementere” de internationale regelsæt. De må vi holde op med. Tværtimod skal vi øge dansk indflydelse i de internationale fora, hvor rammerne lægges. Vi skal bruge vores kræfter rigtigt og være meget mere synlige i EU, OECD og WTO.
Analysen lægger efter Michael Svanes vurdering løsningerne på udfordringerne en anelse for ensidigt over til erhvervet selv.
- Det er ok, men politikerne har også et selvstændigt ansvar for at skabe en lovgivning, der rammer rigtigt og har den kvalitet, der skal til for at erhvervet kan udvikle sig og konkurrere. Der er en direkte linje mellem lovgivningen og virksomhedernes muligheder.
Balance i tingeneDet skal være balance i tingene: Balance i samspillet mellem transportudbydere og transportkøbere, som skal være langt tættere og mere innovativt.
Desuden må der være balance mellem det offentlige og det private samspil, hvilket vil sige forbedrede ramme-vilkår og lovgivning, ligesom der internt i branchen skal være plads til både de store og de mange små underleverandører, som kører for de store
Det skal være attraktivt at være underleverandør i denne branche, siger Michael Svane, som ønsker, at den nye vejtransportstrategi ikke ender som en isoleret strategi kun for vejtransporten.
SammenhængEn samlet strategi for vejtransport skal ses i sammenhæng med det øvrige transportsystem, herunder persontransport, jernbaner og trafikknudepunkter som havne, lufthavne og andre transportcentre, siger han