23948sdkhjf

Stop nationaliseringen

Det er omvendt privatisering, når statslige virksomheder opkøber private eller går i udbudskonkurrence for skattekroner.

Det er omvendt privatisering, når statslige virksomheder opkøber private eller går i udbudskonkurrence for skattekroner.



DTL-direktør Erik Østergaard er på mange måder glad for med regeringens indsats på transport-området. Men ét punkt er faldet ham for brystet. Er staten i gang med en omvendt privatisering, når man ser, at Bornholmstrafikken ikke alene er begyndt at drive vognmandsvirksomhed på øen, men også byder på færge-ruter i konkurrence med private bydere.

- Det kan ikke være meningen. Så vidt jeg har læst regeringsgrundlaget, så stiler regeringen tværtimod efter øget privatisering. Men det har vi faktisk ikke set særlig meget til i regeringens levetid. Derimod har vi oplevet, at Post Danmark har overtaget en privat-ejet transportvirksomhed og vi ser samtidig, at Bornholmstrafikken, som er statsejet, byder på besejlingen af færgeruterne til Samsø og besejlingen af Bøjden-Fynshav-ruten.

Monopol

I forvejen er Erik Østergaard bestemt ikke imponeret af de udbudsbetingelser, som Bornholmstrafikken blev udbudt efter, og som efter mange mening helt tvang private bydere ud i kulden og nærmest skabte et monopol.

- Målet må være en fri konkurrence. Det går vi ind for i DTL og jeg synes hellere, at staten skulle komme i gang med at privatisere f.eks. DONG og Post Danmark.

- Jeg gik ud fra, at det er derfor man har omdannet selskaberne til aktieselskaber – ikke for at man f.eks. skal nationalisere private selskaber, siger Erik Østergaard, som mener, at selve princippet er forkert og må stoppes inden andre private virksomheder bliver opkøbt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08