Stop nationaliseringen
Det er omvendt privatisering, når statslige virksomheder opkøber private eller går i udbudskonkurrence for skattekroner.
DTL-direktør Erik Østergaard er på mange måder glad for med regeringens indsats på transport-området. Men ét punkt er faldet ham for brystet. Er staten i gang med en omvendt privatisering, når man ser, at Bornholmstrafikken ikke alene er begyndt at drive vognmandsvirksomhed på øen, men også byder på færge-ruter i konkurrence med private bydere.
- Det kan ikke være meningen. Så vidt jeg har læst regeringsgrundlaget, så stiler regeringen tværtimod efter øget privatisering. Men det har vi faktisk ikke set særlig meget til i regeringens levetid. Derimod har vi oplevet, at Post Danmark har overtaget en privat-ejet transportvirksomhed og vi ser samtidig, at Bornholmstrafikken, som er statsejet, byder på besejlingen af færgeruterne til Samsø og besejlingen af Bøjden-Fynshav-ruten.
MonopolI forvejen er Erik Østergaard bestemt ikke imponeret af de udbudsbetingelser, som Bornholmstrafikken blev udbudt efter, og som efter mange mening helt tvang private bydere ud i kulden og nærmest skabte et monopol.
- Målet må være en fri konkurrence. Det går vi ind for i DTL og jeg synes hellere, at staten skulle komme i gang med at privatisere f.eks. DONG og Post Danmark.
- Jeg gik ud fra, at det er derfor man har omdannet selskaberne til aktieselskaber – ikke for at man f.eks. skal nationalisere private selskaber, siger Erik Østergaard, som mener, at selve princippet er forkert og må stoppes inden andre private virksomheder bliver opkøbt.