Skrappere regler for dyretransport
Justitsminister Lene Espersens nye lovforslag om dyretransporter indebærer en række meget markante skærpelser af reglerne om transport af dyr.
Det drejer sig bl.a. om indførelsen af en klippekortordning for dyretransporter og en væsentlig skærpelse af bødestraffene.
- Jeg er meget glad for, at vi nu kommer med forslag til en række meget markante skærpelser af sanktionerne for overtrædelse af reglerne om transport af dyr. Vi har i den senere tid set eksempler på dyretransporter, som meget klart illustrerer, at visse transportører og chauffører ikke har forstået, at deres last består af levende væsener.
Der indføres en klippekortordning for dyretransporter, som er inspireret af den lignende ordning på færdselsområdet
Tre overtrædelser af reglerne om transport af dyr (bestemmelser om arealkrav, indvendig højde, ventilation, fodring og vanding, hvil, transportegnethed og strøelse) begået inden for en periode på tre år skal medføre en betinget frakendelse af retten til at transportere dyr med en prøvetid på tre år.
Betinget frakendelseVed betinget frakendelse skal vedkommende chauffør eller transportør bestå en kontrollerende prøve om behandling af dyr under transport.
Tre yderligere overtrædelser af reglerne om transport af dyr, begået i prøvetiden for den betingede dom, skal medføre en ubetinget frakendelse af retten til at transportere dyr.
Der indsættes en udtrykkelig hjemmel i dyreværnsloven til – også uden for klippekortordningen - at frakende retten til at transportere dyr i tilfælde af mishandling eller groft uforsvarlig behandling af dyr, og som også giver hjemmel til at idømme en betinget frakendelse af retten til at transportere dyr.
I øvrigt påpeger en af branchens eksperter, formand for SamMarks dyrevelfærdsgruppe Peder J. Jensen, firmaet DTL A/S i Padborg, at det vigtigste ved svinetransporten er kvaliteten af transporterne. Ikke længden, idet dyrene ligger ned og sover under transporten. Han fastslår, at alle tager afstand fra de uhyggelige forhold, som har været vist i TV fra Peter Ottesens transport, men han mener, at Justitsministeriet for længst burde have sat gang i de chauffør-kurser, som kræves af EU, og som branchen selv har prøvet at etablere.
- Det handler mest af alt om uddannelse, understreger Peder J. Jensen.