23948sdkhjf

En afgørende vending for dansk transport

HTS-direktør Michael Svane har fulgt strategi-arbejdet omkring transporterhvervet nøje, lige siden Jan Trøjborg for snart 10 år siden fremkom med den første samlede strategi. - Men denne gang er det anderledes. Nu er det nemlig ud fra en transport-positiv vinkel - et stærkt og sundt transporterhverv – at der spilles ud, siger han.

HTS-direktør Michael Svane har fulgt strategi-arbejdet omkring transporterhvervet nøje, lige siden Jan Trøjborg for snart 10 år siden fremkom med den første samlede strategi. - Men denne gang er det anderledes. Nu er det nemlig ud fra en transport-positiv vinkel - et stærkt og sundt transporterhverv – at der spilles ud, siger han.



Der er ros til de tre ministre, som efter vejgodstransport-branchens mening har vist, at de anerkender transporterhvervet som en nøglefaktor i det danske samfund. Det er justitsminister Lene Espersen, som har lempet vilkårene for erhvervet, og det er nu senest økonomi- og erhvervsminister Bendt Bentsen og transport- og energiminister Flemming Hansen, der står bag en ny analyse af vejtransporten.

- Analysen tegner en DNA-profil af branchen, som viser, at den er præget af stor sundhed. Det er første gang, vi får en analyse, som først og fremmest er positiv, og som anerkender erhvervets styrkepunkter samtidig med, at den påpeger de store udfordringer, der er.

- Derfor skal vi ikke bruge tiden på at klynke. Søfarten har fået alle tiders fine rammer ved at fokusere på sine stærke sider. Det samme skal vejtransporten gøre. Vise at vi både kan levere konkurrence-kraft til dansk erhvervsliv og hente markedsandele internationalt, siger Michael Svane.

Kvæl ikke underskoven

Han bagatelliserer ikke vanskelighederne. Den faldende produktivitet skal hæves igen – bl.a. gennem optimale ramme-vilkår, som politikerne skal tage medansvar for gennem kvaliten i lovgivningen. Trængselsproblemet på veje og baner skal angribes. Bl.a. har HTS netop bedt transportministeren om at gå til EU med et forslag om, at der skabes en fælles EU-norm for, hvad trængsel egentlig er, så man kan forholde sig til nogle service-mål.

Og så mener Michael Svane, at det allervigtigste for transportbranchen nu er at sikre den fornødne arbejdskraft.

Stor kampagne

- Vi må gå sammen på tværs af organisationerne og gennemføre en hvervekampagne og en oplysningskampagne, så vi kan tiltrække flere mennesker til erhvervet. Det er afgørende for, at erhvervet kan overleve internationalt. Vi skal i det hele taget være mere synlige internationalt – i EU, i OECD og i WTO.

- Samtidig må vi internt i branchen sikre, at det dynamiske udskilningsløb, der hele tiden er i gang, ikke går for hårdt ud over de mange små underleverandør, der kører for de store. Kvæl ikke underskoven, advarer Michael Svane.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062