23948sdkhjf

Hiace går igen

Ny faceliftet Toyota Hiace byder på små forbedringer i kabinen og flere kræfter

Ny faceliftet Toyota Hiace byder på små forbedringer i kabinen og flere kræfter



Toyota Hiace har for længst opnået klassikerstatus som kassevogn på det danske marked. Her har Hiace vundet et fornemt ry på høj kvalitet, holdbarhed og ikke mindst pålidelighed.

Men konkurrenterne har oppet sig gevaldigt, siden Hiace sidst blev fornyet og den slidsomme japaner-van har i de senere år virket lidt træt i betrækket.

Den nye faceliftede Toyota Hiace forbedrer lidt på det diskret luvslidte image.

Den nye Hiace har fået en kosmetisk ansigtsløftning, med nye og meget større forlygter. Mere interessant er en ny drivlinie, der opgraderer Hiace til Euro4 standarden. Den består af to varianter af en 4-cylindret turbodieselmotor på 2,5 liters slagvolumen, der yder henholdsvis 97 og 117 hk.

Den kraftigste motor kan kombineres med firehjulstræk i en særlig offroadervariant af Hiace.

Gearkassen har fem fremadgående gear, der betjenes med et gulvmonteret spadeskaft, der røber, at den nye Hiace-model stadig hører til den ’gamle’ generation af varebiler.

Bedre plastik

Toyota har også forbedret kabinen med et mere behageligt materialevalg. Plasticen føles simpelthen mere rart og kraftigere end i den gamle model. Samtidig virker det også som om støjniveauet er dalet en anelse – men det kan naturligvis også skyldes den nye motor.

Toyota har også forsøgt at gøre førerkabinen mere komfortabel. Førersædet kan justeres både højde- og vinkeljusteres. Toyota er også forsøgt at hoppe med på ’det rullende kontor’ vognen og har indført hylde over føreren og sædeboks til dokumenter med indbygget clipboard.

Listen over sikkerhedsudstyr tæller selvfølgeligheder som ABS-bremser og airbag til føreren. Her er Hiace hverken værre eller bedre end konkurrenterne. Men man leder forgæves efter ESP i brochuren – også på listen over ekstraudstyr.

Hiace kører pænt, men der er en antydning af ål i den testede model lang, når bilen presses i kurverne – eksempelvis ved frakørsel fra motorvejen.

Motorkræfterne er rigelige til dansk brug og vil givetvis også række til træk af en trailer (to tons, dog kun 750 kilo for en trailer uden bremser)

Hiace leveres i enten kort- og lang version, hvor varerummets størrelse varierer fra 5.9 til 7 kubikmeter. Lasteevnen ligger på 1250-1300 kilo afhængig af variant – dog kun omkring 1100 kilo for Hiace 4X4.

Hiace kan leveres med enten tophængslet bagklap eller todelte bagdøre. Skydedør i højre side er standard, men kan også leveres i venstre side som ekstraudstyr.

Testbilen var udstyret med Toyotas komfortpakke, der blandt andet rummer fjernbetjent centrallås, elrudehejs og så radio med cd-afspiller. Radio med kassettebåndafspiller er stadig standard. Låse og rudehejs er manuelt i standardudgaven.

Toyota yder 3 års mekanisk garanti eller 100.000 kilometer og anbefaler såkaldte sundhedstjek hver 15.000 kilometer og et fuldt sikkerhedstjek for hver 30.000 kilometer.

Renomméet

Det samlede indtryk af den nye Hiace, er klart at Toyota kunne gøre det meget bedre. Det er en van, som lever rigeligt på renommeet.

Bevares – robustheden og pålideligheden hører formentlig stadig til blandt de bedste på markedet. Hiace er stadig en hæderlig kassevogn. Men hverken komfort eller køreegenskaber er på niveau med det man bør kunne forvente i en moderne varebil.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141