Eminent Expert
Den seneste inkarnation af Peugeot Expert byder på større volumen og bedre komfort.
Den helt nye Peugeot Expert er vokset ind i Hiace-segmentet med en varerumsvolumen, der går fra 5 til 7 kubikmeter. Det er en til to kubikmeter mere end i den gamle model. Samtidig er lasteevnen næsten vokset tilsvarende, så Expert i dag må laste fra 1000 til 1200 kilo, mod 900 til 1050 kilo i den gamle Expertmodel.
Så chefen får simpelthen mere Ekspert for pengene. Det gør chaufføren også, fordi Peugeot Expert – og søstrene fra Fiat og Citroën – samtidig har gennemgået et tiltrængt teknisk og komfortmæssigt løft.
Chaufføren har fået mere albuerum og der er rigelig plads til ind- og udstigning. Ergonomien er forbedret på snart sagt alle punkter, med et mere komfortabelt førersæde, med gode muligheder for individuel tilpasning. Designet er visuelt blevet mindre traktoragtigt og samlekvaliteten har fået et pænt løft. Selv om kabinen er blevet klædeligt mere personbilsagtig, så er der stadig taget behørigt hensyn til det praktiske. Expert er stadig en robust arbejdsbil, der kan holde til chaufførbrug.
Hylder og gemmerPeugeot følger trenden med et utal af nyttige hylder og gemmer i førerkabinen. Der er blandt andet hylder over fører og passagersæde.
Når det gælder køreegenskaberne, så er den nye Expert et behageligt bekendtskab med en velfungerende undervogn og et rimeligt præcist styretøj. Selv om Expert er blevet større og tungere, så klarer den nye model kurverne med markant større stilsikkerhed end forgængeren.
Det store panoramavindue sikrer et godt udsyn. De forholdsvis små sidespejle kunne godt gøres lidt større og et vidvinkelspejl vil også pynte på chaufførens overblik.
Sikkerhedsudstyret tæller airbag til føreren som standard, mens passagerairbag er ekstraudstyr. Det gælder desværre også ESP.
Startspærre er standard.
Moment til alleMotorprogrammet består af tre 4-cylindrede dieselmotorer. En 1.6-liters HDi motor på 90 hk, samt to 2-liters HDI motorer på henholdsvis 120 hk og 140 hk. Den kraftigste motorvariant er udstyret med partikelfilter. Drejningsmomentet er oplyst til henholdsvis 180, 300 og 320 Newtonmeter. De to store motorer trækker via en 6-trins gearkasse, mens den lille 1.6 liters motor er koblet til en 5-trins gearkasse.
De 90 heste i den Expert, som Peugeot Danmark havde stillet til rådighed for Transport-Tidende, leverede pænt med trækkraft. Mange danske købere vil formentlig være fristet af den økonomisk attraktive 1.6 liters motor. Den leveres dog kun på den korte udgave af Expert. Den lange version leveres til gengæld kun med 2.0 liters motorerne, der giver langt mere spræl og som er et must, hvis der skal spændes noget på krogen.
Mange kvaliteterVarerummets længde spænder fra fra 2,254 meter til 2,584 meter. Højden i varerummet er 1,449 eller 1,750 meter, og bredden 1,60 meter. Expert følger den nye norm for varebiler med et firkantet tværsnit af karosseriet, der sikrer optimal udnyttelse af varerumsvolumen.
Expert leveres i to akselafstande og to højder.
Den nye større og forbedrede Expert har mange kvaliteter og en forholdsvis attraktiv prissætning, der gør den en direkte konkurrent til kassevogne Hyundai H-1 og Toyota Hiace.
Peugeots intropriser – der udløber ved udgangen af denne måned - starter ved 140.000 kroner før moms for 1.6 liters modellen. Hvis man ønsker 2.0 liters modellen, skal mester hoste op med mindst 8.000 ekstra før moms, men så følger der også ekstra varerumsvolumen og nyttelast med i købet.