Bedre end sig rygte..
Alitalia har ført en stærkt omskiftelig tilværelse også her i Skandinavien. Og det er næppe nogen hemmelighed, at selskabets omdømme til tider har været noget nedslidt..
- I hvert fald for fragtens vedkommende synes jeg, det er noget ufortjent – i hvert fald i dag, siger Christina Bendix Bennetzen, ProActive Airlines Services, der er Alitalia’s fragt-GSA i Skandinavien.
- Jeg mener bestemt, deres performance er bedre end deres rygte, men det er naturligvis altid svært at reparere på en dyd, når først den er tabt. Vi overtog fragtsalget af Alitalia her i Skandinavien i august sidste år, og det er efter vore erfaringer gået rigtig godt.
- I vore markeder, der beflyves med Alitalia’s MD-80 fly med begrænset fragtvolumen og kapacitet, er hovedproduktet ships spares, først og fremmest til de store havnebyer i Italien, som Genova, Palermo og Trieste. Vi kan naturligvis trucke gods fra Skandinavien til Rom eller Milano via Amsterdam – men det er oftest rigtig svært at få plads på den videre forbindelse fra Amsterdam til Rom og Milano, så det er ikke det store produkt for os.
Italienske destinationer- Omkring 90 procent af Alitalia’s fragt ud af Skandinavien har retning mod italienske destinationer, der jo for de flestes vedkommende ikke kan nås med andre carriers. Men der er da også en rimelig trafik til for eksempel Malta, der trækker ganske meget import af medicinalvarer. Derimod er der ringe salg af Alitalia-fragt til selskabets oversøiske destinationer. Her er raterne sjældent konkurrencedygtige, og dertil kommer, at
frekvenserne heller ikke kan hamle op med de store til Asien og USA, siger Christina.