Tonnageskatten på plads
Regeringen har nu fremsat det længe ventede forslag om ændring af tonnageskatteloven. Det sker på baggrund af et forlig mellem regeringen, Dansk Folkeparti og de radikale.
Lovforslaget – der både er vigtigt af skattetekniske grunde og for at Danmark kan fremtræde, som et attraktivt etableringssted for udenlandske rederier, indebærer blandt andet, at de såkaldte pool-fees (betaling for administration af andre rederiers skibe) og avancer ved salg af skibe bliver omfattet af tonnageskatteordningen.
For avancer gøres ordningen fremadrettet og vil kun omfatte skibe, der kommer under dansk tonnageskat efter 1. januar 2007. På disse områder har beskatningen hidtil været mere fordelagtig i søfartsnationer, som danske rederier konkurrerer med. Der er tale om forhold, der har stor betydning for, hvor rederierne vælger at lægge deres aktiviteter.
Ændringen af tonnageskatteloven forventes at øge danske rederiers incitament til at placere nye skibe under dansk tonnagebeskatning. Det skal ses i lyset af, at danske rederier i dag står med et historisk stort nybygningsprogram på 297 skibe til en værdi af 81 mia. kr.
Fremsættelsen af lovforslaget sker på baggrund af den politiske aftale, som økonomi- og erhvervsministeren og skatteministeren på vegne af regeringen indgik med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre den 30. marts 2007 om at styrke danske rederiers internationale konkurrenceevne.
Manglende matchBaggrunden for forliget var bl.a., at der er enkelte områder, hvor den danske tonnageskatteordning i dag ikke matcher de vilkår, der tilbydes i andre kvalitetssøfartsnationer så som poolfees og avancer ved salg af skibe, der i Danmark er undergivet normal selskabsbeskatning. I f.eks. Holland, UK, Cypern og Singapore er avancer ved salg af skibe og pool-fees derimod under tonnageskatteordningerne. Der er derfor en risiko for en gradvis udsivning af danske skibe i tonnageskatteordningen. Ligesom det har betydning for hvor rederierne vælger at lade deres nye skibe registrere.
Ingen skattekonkurrenceDet fremgår dog af forliget, at Danmark ikke skal være førende i skattekonkurrencen på rederiområdet. Det er derfor aftalt, at danske tonnageskattebeløb justeres, hvis en lettelse af selskabsskatten betyder, at Danmark kommer til at ligge lavest blandt de EU-lande, Danmark konkurrerer med på tonnageskatten. Aftalen skal ses i lyset af udviklingen i selskabsskat både i Danmark og de øvrige EU-lande.