Hvem har retten til at køre på vejen..
..er det en travl journalist eller kan det også være en sværgodstransport med en stor og vigtig del til en vindmølle, spørger sværgodstransportør i denne kommentar.
Forleden kunne man under overskriften â€Sværtransport i myldretiden†læse motorredaktør Gorm Albrechtsens kommentarer i Vejle Amts Folkeblad med hans syn på sværgodstransporter. Han indleder med at udtrykke sin respekt over for chaufførerne på sværgodstransporterne. Men så er det også slut med det positive. Hvorfor pokker skal den slags transporter med en længde som to-tre busser absolut foregå på de mest befærdede veje i perioder, hvor der er allermest trafik. Senest har jeg mødt en vingetransport på A13 nord for Vejle en travl morgen klokken ni og to tårntransporter på A18 ved Brande midt i myldretrafikken ved 16 tiden. Videre hedder det i motorredaktørens indlæg: - Det undrer mig, at hovedparten af de store transporter ikke kan afvikles i nattetimerne, hvor trafikken er sparsom, og forholdene dermed er mere rimelige for alle parter på vejene. Måske har vi vænnet os til, at kun vægtere, redningsfolk, bagere eller politi og indbrudstyve kan færdes om natten.
Vejene er til fælles brugTil dette udtaler vognmand Frank Segall, Esbjerg, der er formand for styregruppen i KRAN BLOK ERFA:
- Efter at have læst Gorm Albrechtsens kommentar om særtransporter i Vejle
Amts Folkeblad, kan jeg konstatere, at der er et problem med erkendelsen af, hvem vejene er skabt for. Vejnettet er som så mange andre af samfundets bygningsværker skabt til fælles bedste, og her vejer persontrafik og godstransport vel overordnet lige meget.
- Persontrafikken skal selvfølgelig frem, så folk kan komme på arbejde og nå de mål de ellers har, men godset skal også frem. Her skal det bemærkes, at det danske samfund hvert år får tilført meget store værdier ved eksport. Det omfatter også den eksport der er af bl.a. vindmøller og andre store emner, og det kræver jo, at disse kommer frem til køberne.
- Vi har som branche en god dialog med alle relevante myndigheder, og som sætter de begrænsningerne for transport i myldretid, som de finder der er behov for - politiet har fastsat spærretider for de mest trafikbelastede områder - og dermed er jeg tryg ved at der er sket den afvejning af dette forhold som samfundet overordnet finder for bæredygtig. Forholdet er det samme med landbrugs og entreprenørmaskiner på vejene, også disse skaber ophobning af øvrige trafikanter, og særtransporter.
- Hvis de danske trafikanter erkendte dette forhold, og kørte lidt før hjemmefra så kunne mange nervepirrende oplevelser garanteret undgås, og det hele ville garanteret glide ganske godt, lyder Frank Segalls kommentar.