Renault Trucks vil frem
Nyt salgs- og servicenetværk skal sikre Renault Trucks en stigende markedsandel i de kommende år.
Renaults rombeformede logo er næsten en sjældenhed på køleren af danske lastbiler, hvor Renault kun sidder på godt et par procent af lastvognsmarkedet. Det vil Renault Trucks nu lave om på med en større overhaling af salgs- og servicenetværket, som allerede er i fuld gang.
Blandt andet med Trucks Noer A/S nye servicecenter ved Kolding, der holdt rejsegilde i starten af marts.
Renault Trucks har for længst erkendt, at salg og service hænger sammen.
- Man kan ikke sælge en lastbil, hvis der ikke er tilknyttet et serviceværksted. Derfor har vi sat fokus på både vores salgs- og vores servicenetværk, siger adm. direktør Mogens Nielsen, Renault Trucks, da han fortæller om fremtiden frem til 2010.
Selskabet har i dag fem salgssteder i Danmark, der beskæftiger 7 sælgere og der er tilknyttet 13 serviceværkssteder.
KlemtMogens Nielsen lægger ikke skjul på, at Renaults lastbiler befinder sig i en klemt situation på det danske marked rent servicemæssigt. Bestanden af lastvogne er simpelthen for spinkel til at understøtte et geografisk rimeligt dækkende servicenetværk.
- Et velfungerende serviceværksted har mindst 10 ansatte, hvor af 6-7 er mekanikere. Det kræver en bestand på omkring 400 lastbiler, hvis de skal have en ordentlig indtjening. Og det skal de selvfølgeligt, hvis vi ønsker, at de også er der om fem år. Der kun godt 1200 Renault lastvogne indregistreret i Danmark i øjeblikket, så derfor er vi nødt til at dele serviceværksteder med andre mærker, hvis vi skal opnå en fornuftig geografisk dækning rent servicemæssigt, siger Mogens Nielsen.
Volvo udelukketDen teknisk mest oplagte samarbejdspartner på servicesiden, Volvo Lastvogne, er på forhånd udelukket af koncern-politiske grunde.
Der kører i dag omkring 1233 Renault lastvogne i Danmark, hvilket svarer til 2,7 procent af den samlede danske lastvognspark. Renault Trucks A/S havde en markedsandel på 2,9 procent af lastvognssalget i 2006 og beskæftiger 21 medarbejdere.
Mogens Nielsen vil ikke sætte tal på Renault Trucks salgsambitioner i indeværende år.
- Jeg vil hellere fokusere på at fordoble bestanden af Renault lastvogne frem til 2010, fordi det vil give et bedre grundlag for hele vores forretning, herunder især vores serviceværksteder. Hvis vi ser på vores salgstal tilbage i tid, så burde er faktisk køre små 2000 Renault lastvogne i Danmark i dag.
Forsvundet- Men en for stor andel er forsvundet ud af landet, fordi vi har været for svage på servicesiden. Der har simpelthen været for stor udskiftning af serviceværksteder og derfor har der ikke været kunder nok til de brugte lastvogne.
- Derfor er så vigtigt, at vi sørger for at gøre serviceværkstederne til attraktive forretninger. Lykkedes det først, så vil salget af Renault lastvogne også stige på længere sigt, fastslår Mogens Nielsen.
-----