23948sdkhjf

Et fornuftigt forbrugstal

Chaufførens kørestil og I-shiftgearkassen er med til at sikre et rimeligt forbrugstal.

Chaufførens kørestil og I-shiftgearkassen er med til at sikre et rimeligt forbrugstal.



Der er ingen tvivl om, at I-shift gearkassen med det automatiserede gearskifte er med til at holde forbruget af dieselolie i ave på Volvos største version FH 16 660.

Vognmand Brian Eriksen, Fredericia har nu haft sine to treakslede Volvo FH16' i drift siden efteråret, og han har givet os forbrugsfaktoren på den ene af de to trækkere.

Det ligger på 2,67 km pr. liter, hvilket er fornuftigt, når man tager i betragtning, hvilket arbejde den treakslede trækker udfører.

Den kører mest landevejskørsel med et container-chassis eller en gardintrailer. Når der er læs på, køres der oftest med det maksimal tilladte, så vognen får lov at arbejde.

Ikke noget med at trampe

Så længe chaufføren kører fornuftigt kan forbruget også holdes på et fornuftigt niveau. Begynder man at "trampe" til speederen, så stiger forbruget med det samme.

Den store Volvo-motor, der sikrer, at vogntoget kan holde en høj gennemsnitshastighed med få gearskift, kræver dog, at man behersker sig med den højre fod, hvis man vil have et rimeligt forbrug.

AdBlueforbruget ligger på omkring 4 procent i forhold til brændstofforbruget.

At man hos Jens Eriksen A/S er blevet glade for Volvo-lastvognene med I-shiftgearkasse kan man blandt andet se ud af, at firmaet allerede har fået leveret en tredje Volvo med denne type transmission, og yderligere to er på vej.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062