FDL: Dansk særordning nu
FDL vil ikke vente i årevis på en dom i EU-domstolen, men kræver at Folketinget giver danske vognmænd og chauffører en ordning som den hollandske.
Den hollandske overgangsordning på arbejdstidsdirektivet er nærmet fløjet ind under radaren i de danske transportorganisationer. I ATL og DTL er man dog ikke i tvivl om at den hollandske overgangsordning, der løber til marts 2011 er i strid med EU's arbejdstidsdirektiv og at Holland derfor vil tabe en eventuel sag ved EU-domstolen.
Europaparlamentarikeren Anne E. Jensen, (V), vil også bringe sagen op over for EU-Kommissionen, der så i yderste konsekvens skal indklage Holland for domstolen.
- Det er absurd, hvis det ikke er de samme regler, der håndhæves i hele EU og det undergraver hele ideen med det indre marked, siger Anne E. Jensen.
Hun ligger ikke skjul på, at arbejdstidsdirektivet fra starten givet anledning til skepsis.
- Allerede fra de første møder, jeg har deltaget i om det her, har der været tvivl om kontrollen. Der er vidt forskellig praksis i arbejdsmarkedsspørgsmål i de forskellige EU-lande. Direktivet er meget vagt formuleret og det er reelt lovsjusk, når man laver et regelsæt, der ikke bliver håndhævet ens i de forskellige medlemslande, siger Anne E. Jensen.
FlinkeskolenI FDL vil bestyrelsesmedlem Christian Jensen, Asaa, ikke vente på en eventuel EU-retssag mod Holland.
- Vores holdning i FDL er helt klart, at danske politikere omgående må indføre en tilsvarende særordning for danske chauffører. Vi kan ikke leve unfair konkurrence i årevis indtil domstolen bliver færdig med den her sag. Så må det være bedøvende ligegyldigt, at Danmark risikerer at Kommissionen rejser en sag mod Danmark. Danske vognmænd skal ikke være gidsler for den sædvanlige danske flinkeskolepolitik, siger Christian Jensen.
-----