23948sdkhjf

Minimal risiko for miljøsnydere

Med introduktionen af EURO 4 og EURO 5 normen er der kommet nye filtre og katalysatorer på markedet. SCR-katalysatorerne skal have påfyldt produktet AdBlue for at gøre gavn.

Med introduktionen af EURO 4 og EURO 5 normen er der kommet nye filtre og katalysatorer på markedet. SCR-katalysatorerne skal have påfyldt produktet AdBlue for at gøre gavn.



Men hvem kontrollerer egentlig om det sker? Og hvad sker der, hvis man helt fjerner aggregater som SCR-katalysatorer og partikelfiltre? Hvem kontrollerer f. eks. at det ikke er vand der hældes på AdBluetanken?

Til disse spørgsmål svarer Ulrich Lopdrup fra den biltekniske afdeling i Færdselsstyrelsen; Der foretages p.t. ikke nogen myndighedskontrol af, om SCR anvendes korrekt under kørsel. Fra 1. oktober 2007 skal alle nye lastbiler og busser til gengæld være forsynet med NOx måler, og med tilhørende momentreduktion på motoren, i tilfælde af overskridelse af tilladt NOx niveau.

Omsyn

I forbindelse med vejsyn, kan der foretages den samme kontrol, som foretages ved syn, hvor synlig røg kontrolleres. Der er p.t. ikke udarbejdet specielle instruktioner for undersøgelse af lastbilers og bussers SCR katalysatorer. Ved syn kontrolleres bilerne i forbindelse med luftforurening i henhold til Vejledning om syn af køretøjer afsnit 7.06.020 for synlig røg.

Denne kontrol er i overensstemmelse med fælles EU regler om periodisk syn. For lastbiler og busser forsynet med OBD (egen diagnose system) må der ikke være fejl på systemet. Det vil sige, hvis kontrollampen for OBD er tændt, skal der ske omsyn uanset, at bilen kan godkendes i henhold til måling af synlig røg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078