Fra traditionel vognmand til sværgodstransportør
De sidste fem år er udviklingen løbet stærkt hos nordjysk vindmølletransportør
Vognmand Frank Nørager i Fjerritslev er gået fra at være en almindelig dansk vognmand med blandet kørsel regionalt, nationalt og lidt i Skandinavien til at være en betydelig transport og logistikoperatør inden for nichen vindmølletransport.
- I dag er der ikke det, vi ikke tager med i hele vindmøllelogistikken, siger Mikael Schmidt, der er ansat hos Hjortdal Specialtransport med ansvarsområderne økonomi og overordnet kundekontakt.
Mikael Schmidt har en fortid i specialtransportbranchen. Han var for en halv snes år siden ansat som chauffør hos BK Transport A/S i Galten. Siden tog han en HD og blev uddannet revisor, og de sidste to år har han været ansat hos det nordjyske transportfirma.
Kunderne tæt påVognmand og indehaver Frank Nørager fortæller til Trans Inform, at man sidste år ændrede strategi, med at knytte kunderne tættere til virksomheden, for at man kan yde en bedre service.
- Vi er med helt fremme i planlægningsfasen, ja faktisk i tilbudsfasen, når vindmølleproducenterne giver priser på komplette mølleleverancer. Vi deltager gerne i hele forløbet med planlægning af transportforløbet, hvor vi både anvender vort eget materiel, hjælpevognmænd og andre transportformer, som skibstransport, siger Frank Nørager
- Nogle emner er i dag så store, at vi ikke kan få lov til at køre på vejnettet på hele transportstrækningen. Så må vi i stedet finde passende havne, hvor godset kan samles og lastes ombord på et skib. Vi står så igen ved modtagerhavnen og sørger for den resterende transport ud til vindmølle-siten, fortæller han.
Større møllerOprindelig startede Frank Nørager sin forretning ved at købe en enkelt lastvogn, som han kørte med både i Danmark og i Skandinavien.
Siden anskaffede han flere lastvogne, og på et tidspunkt begyndte han at køre for Wind World i Skagen, der var en af de mindre mølleproducenter, som hen i forløbet blev opslugt af N.E.G. Micon.
Frank Nøragers firma Hjortdal Specialtransport fortsatte med at være transportør til mølleindustrien, og de sidste to-tre år er det gået rigtigt hurtigt.
Sidste år rundede omsætning i det privatejede firma ikke mindre end 110 mio. kroner. I dag er Hjortdal Specialtransport oppe på 47 trækkende enheder og ca. 75 blokvogne.
Der er også meget nyt blokvognsmateriel på vej, for de nye møller der kommer, er større, end dem der transporteres i dag, så kravene til transportmateriellet bliver konstant større.
Polsk afdelingFrank Nørager har også egen afdeling i Polen, hvor der er meget gang i forretningen. Den polske afdeling fik sidste år en større ordre på transport og opsætning af en vindmøllepark. Sidste skud på stammen er et nyt selskab i Tyskland, hvor der foreløbig er blevet lagt ud med to BF3 følgebiler.
Ved at registrere følgebilerne i Tyskland, går den danske lovgivning ikke ud over chaufførerne på følgebilerne, som nu gerne må have både gode fastmonterede køjer og køkkenindretning i følgebilerne.
At udviklingen går hurtigt kan også læses ud af, at det kun er fem år siden, at Hjortdal Specialtransport flyttede ude fra Hjortdal og til Fjerritslev - og alligevel flytter administrationen omkring den første maj ind i en ny administrationsbygning på 180 m2.
På den måde skulle der blive god plads til alle de administrative medarbejdere, der i dag tæller fem personer. Inden længe vil der nok være to mere.
Firmaet har nemlig planer om at ansætte en elev og yderligere en administrativ medarbejder i bogholderiet.
Dialog medmyndighederneDen nye administrationsbygning ligger på den anden side af vejen end den nuværende, så der bliver ikke tale om nogen længere flytning. Det er dog ikke kun de administrative rammer, der er blevet for små. I et tilstødende industrikvarter har Frank Nørager taget hul på et nyt grundstykke, hvor der skal etableres en meget stor plads, som kan rumme materiellet.
Vognmand Frank Nørager siger, at firmaet er i god dialog med myndighederne i såvel Aalborg som Padborg, når det gælder udstedelse af tilladelser til særtransporter.
Det fungerer godt og man er godt tilfredse med betjeningen.
Frank Nørager er dog lidt urolig for fremtiden på dette felt. Når politifolkene går på pension, eller roterer til andre jobs, så forsvinder kompetencen med et slag, og det er svært for nye sagsbehandlere at sætte sig ind i sagerne.
Hjortdal Specialtransport har transportmæssigt størst fokus på lande som Tyskland, Sverige, Polen, Benelux og Frankrig.
-----