Tankchaufførlærlige er en mangelvare
Lærlingemangel rammer ny tankbilsuddannelse på Fredericia-Middelfart Tekniske Skole
Trods stor interesse fra branchen, så kniber gevaldigt med at finde chaufførlærlinge til den nye tankbilsuddannelse. Uddannelsen måtte starte med et hold på seks elever i august sidste år, hvilket er mindre en halvdelen af den holdstørrelse, der oprindeligt var planen.
Ud af de seks chaufførlærlinge, der startede på uddannelsen på Fredericia-Middelfart Tekniske Skole (FMTS), så er der i dag kun fire tilbage.
- Virksomhederne vil gerne ansætte elever med de rette egenskaber, men der er svært at finde de rigtige medarbejdere, sådan som vilkårene er på arbejdsmarkedet i øjeblikket. Der er stor rift om de gode medarbejdere, og det mærker man naturligvis også på det her felt, fortæller faglærer Henrik Helios, der er projektleder på tankvognsuddannelsen på FMTS.
Ombejlet arbejdskraftEleverne har foreløbigt gennemgået de mere generelle dele af chaufføruddannelsen, herunder erhvervelse af stort kørekort, ADR-certifikat og den nye EU-kvalifikation. De specielle tankvognskurser kommer i forbindelse med de fire elevers næste skoleophold i august.
- Vi valgte bevidst at starte op, selv om det blev på et mere spædt niveau end forventet. Men hvis uddannelsen skal fortsætte på længere sigt, så det selvfølgeligt nødvendigt med større hold-størrelser, erkender Henrik Helios.
Derfor satser FMTS og det såkaldte Tankvognsudvalg, der står bag specieluddannelsen af tankbilschauffører, nu på at udvide kredsen af arbejdsgivere.
- Oprindeligt var uddannelsen rettet specifikt til benzin- og olietransportører. Det har nok været en lidt for snæver afgrænsning. Derfor vil vi nu søge at udvide fundamentet med transportører inden for silo- og kemikalie- og fødevaretransport, siger Henrik Helios.
Derfor deltog blandt andet mejerikoncernen Arla for første gang i det møde i Tankvognsudvalget, der afholdtes onsdag 18. april.
- Rekruttering fra bredere kreds i transportbranchen vil forbedre søgningen til tankspecialet. Vi har allerede tilpasset uddannelsesforløbet, så eleverne deltager i kurser sammen med almindelige chaufførlærlinge. Der vil formentlig være behov for yderligere justeringer, når vi skal uddanne til en bredere vifte af tanktransporter. Det vil være afklaret, når vi starter et nyt og forhåbentligt større hold til august, siger Henrik Helios.
Kultur for uddannelseHan vurderer også, at der er behov for en mere aktiv rekrutteringsindsats fra arbejdsgiversiden.
- Den opbakning til uddannelsen, som vi har fået fra virksomhederne og 3F er der stadig. Alle er enige om, at behovet for specialet er til stede. Men rekrutteringsproblemet er generelt for alle erhverv og det er en ny situation for transportbranchen, hvor man ikke har haft den tradition for uddannelse, som man kender fra andre brancher. Der er behov for at opbygge en kultur for uddannelse i transportbranchen generelt. Det gælder også inden for tanktransport og vi også oplevet, at virksomhederne nærmet har en forventning om, at vi skaffer eleverne. Det er klart, at den nuværende situation på arbejdsmarkedet betyder, at der er behov for en mere aktiv indsats, hvis virksomhederne skal tiltrække de rigtige medarbejdere. Derfor er vi også inde i overvejelser omkring etableringen af en jobbørs, i samarbejde med virksomhederne, fortæller Henrik Helios.
Olieselskabet OK, der har hjemme i Fredericia, har været en af hovedkræfterne bag genoplivningen af specialuddannelsen for tankbilschauffører. Det ses stadig da olieselskabet tegner sig for de tre ud af fire tilbageværende elever på uddannelsen. Den sidste, der kommer fra Poul Schou A/S i Odense, er indirekte også OK-chaufførelev, da Poul Schou A/S kører med olie for OK.
De to elever, der er faldet fra uddannelsen kom fra Statoil og DSV Roland Munch.
-----