Det er afvekslende at køre følgebil
Følgebils-folk efterlyser regler, som tillader en ordentlig indretning af følgebilerne
-Jeg er godt tilfreds med mit arbejde, siger Michael R. Nielsen fra Næstved til Trans Inform.
- Der er næsten ikke to dage, der er ens, og jeg møder mange forskellige mennesker. Michael Nielsen driver for andet år sin virksomhed med følgebilsservice og er tilknyttet Knudsen Service i Randers.
- Det første år arbejdede jeg som maskinfører og drev så følgebilsservice ved siden af, men fra den første maj sidste år blev det fuldtids med følgebilsservicen, fortæller Michael Nielsen, der har en fortid som chauffør inden for specialtransportsegmentet.
Kedelige regler- Jeg købte en brugt vogn hos Autoforum i Silkeborg og fik efterfølgende selv vognen indrettet og udstyret, fortæller Michael Nielsen, som dog ikke er imponeret over de gældende regler på området, som forbyder installation af udstyr som en ordentlig fast seng i følgebiler på gule nummerplader.
- Jeg vil gerne have, at jeg kunne bygge bilen ordentligt op med det relevante udstyr - også så jeg kan overnatte i bilen, når jeg kører længere væk, siger han.
Mest på SjællandNormalt udføres de fleste eskorter af specialtransporter på Sjælland. Michael Nielsen kommer dog over hele Danmark og har også haft opgaver, der gik til både Øland og Örebro i Sverige.
Det er byggeriet, der giver de fleste opgaver. Mange af de store transporter er ofte blokvogne med store rammemaskiner, gravemaskiner og lignende.
I den sidste del af året, hvor der ofte er knald på vindmølletransporterne, er der også mange opgaver med at eskortere af vindmølletransporter ud fra Nakskov.
-----