23948sdkhjf

Højere vogntogstvægt afvises ikke

Logistikchef Peter Terps forslag om højere vogntogsvægt blev godt modtaget i Folketingets Trafikudvalg

Logistikchef Peter Terps forslag om højere vogntogsvægt blev godt modtaget i Folketingets Trafikudvalg



Forslaget går ud på, at hæve den tilladte totalvægtsgrænse for lastvogntog fra den nuværende 48 til 56 tons.

Det er logistikchef Peter Terp fra H.J. Hansen Transport A/S, der er en del af H.J.. Hansens Genvindingsindustri i Odense, som står bag ideen, som han for nylig havde lejlighed til at præsentere for Folketingets Trafikudvalg under et foretræde.

Her pegede Peter Terp, bl.a. på, at mange nuværende vogntog med i alt syv aksler sagtens kan køre med en vogntogsvægt på 56 ton uden konstruktive ændringer. Derfor vil det stor set være en gevinst for hele samfundet at hæve totalvægtsgrænsen. Det vil betyde mindre udslip og færre lastvogne på vejene.

Peter Terp siger, at han blev godt modtaget, og at hans forslag mødte bred forståelse.

Flere ministre

Trafikudvalget lovede at kigge på sagen og forelægge forslaget for transport- og energiministeren, der er den, som sidder med muligheden for at tage en beslutning på dette område.

Trafikudvalget lovende også at forelægge sagen for justitsministeren, fordi også justitsministeriets område vil blive berørt af en eventuel ændring.

Forslaget er dog ikke helt uproblematisk. Bl.a. kan vejforholdene spille ind. Der kan således være ældre broer, som ikke kan klare den forøgede belastning.

Men her gør logistikchefen opmærksom på, at man i dag ved hjælp af navigationsanlæg kan finde de ruter, der skal køres på, og på samme måde må det kunne lade sig gøre at indtaste totalvægten og derved få en rute, frem som vogntoget skal benytte for at kunne køre med 56 ton vogntogsvægt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.061