23948sdkhjf

Solid åben trailer til allround brug

Månedens køretøj er denne gang en veludstyret HRD-trailer med en meter sider til udlejningsbrug - Det er en type, der ikke længere ses så mange af, men denne trailer er meget vellykket og fleksibel

Månedens køretøj er denne gang en veludstyret HRD-trailer med en meter sider til udlejningsbrug - Det er en type, der ikke længere ses så mange af, men denne trailer er meget vellykket og fleksibel



Åbne trailere med en meter høje sider er en nærmest uddøende race.

Nu til dags er de fleste trailere af gardintypen eller kølevognstypen, men der findes dog stadig kunder, som anskaffer sig ligeud-trailere med en meter høje sider.

Vi har denne gang en HRD trailer med som Månedens Køretøj. HRD er jo ikke nogen ukendt trailer på det danske trailermarked. Det kan man bl.a. se ud af statistikken for sidste års salg, som blev bragt i Trans Inform nr. 2 i år.

Her stod HRD som nummer otte på top ti listen over de mest solgte trailere i Danmark.

Veludstyret

Ofte er det lidt mere specieludstyrede trailere, hvor eksempelvis "norges-specificeringen" altid har været en slags hyldevare hos HRD.

Dette eksemplar, der er solgt til et udlejningsselskab, er en veludstyret ligeud trailer, der både har en fornuftig høj forsmæk, en meter høje sider med rigtige Kinnegrip stolper, en god solid bund med stokkehuller og surringsøjer samt containerlåse.

Bagsmækken er delt med to bagdøre, som gør det nemt at åbne uden, at chaufføren skal løfte bagsmækken op.

Med andre ord er der tale om en fleksibel trailer, der kan anvendes til mange forskellige formål.

Selv om det bliver mere sjældent, kan det dog stadigvæk lade sig gøre at rulle en løs presenning ud over et læs, som kræver afdækning.

Med containerlåsene er det muligt at transportere enten to tyve fods containere eller en fyrre fods container.

Når der skal transporteres containere kan siderne magasineres i et dertil indrettet skråtsiddende hyldemagasin under siden.

Ingen slinger i valsen

Det tekniske er på toppen. Den højest tilladte kongetapbelatning er 16 ton, og med et trippelbogietryk på 24 ton giver det en tilladt totalvægt på 40 ton.

Med disse vægtdata har man en trailer, der kan udnytte vægtreglerne helt ud.

Anvendes der en treakslet trækker, kan der køres med op til 48 ton totalvægt.

Jeg ser jo stadig "importtrailere" fra Midt- og Sydeuropa som stadig kun kan "nå" 15 ton kingpintryk, der medfører, at totalvægten på traileren er begrænset til 39 ton.

Men der er ingen slinger i valsen på HRD-traileren på dette punkt.

Faktisk er traileren bygget til 43 ton totalvægt med et efter danske forhold teoretisk trippelbogietryk på 27 ton.

I vort sydlige naboland er det trippelbogietryk ikke blot teoretisk. Det er tilsyneladende let for tyske transportører at få dispensation til at udnytte trippelbogiens ekstra tre tons, som betyder, at tyske femakslede vogntog faktisk kan køre med en vogntogsvægt på 43 ton.

Kommer let omkring

Den bagerste aksel i trippelbogien sidder placeret med 1610 mm afstand til mellemakslen og er selvsporende. Akslen kan give et styreudslag på 22 grader, så man sparer dæk og dermed også brændstof, selv om det er nede i marginalerne, når man regner efter.

Med styring på den bagerste aksel sikrer man også, at trailerne let kan komme omkring, specielt hvor der er snævre kørselsforhold. Styringen låser selv ved kørsel over en hvis hastighed.

Finalen på traileren er lavet flot med en stor hvis plade over den sorte underkørings-kofanger, hvor der er placeret fire trekammer baglygter, en tågebaglygte og en baklygte. Dertil kommer to slingrelamper ude under hvert baghjørne og to nummerpladelys.

HRDtrailer markedsføres i Danmark af HRD Skandinavia - Paulsen & Søn ApS, som er hjemmehørende i Fredericia.

Gode detaljer

Generelt er traileren pænt bygget med mange gode detaljer samtidig med, at den vil kunne finde anvendelse inden for mange områder.

Der er tænkt på surring af godset med masser af stokkehuller og tilhørende stokke.

Stokkehullerne er placeret i både siderne og midten, så der er gode muligheder for at sikre godset under transporten.

Forsmækken har en fornuftig højde som også er med til at sikre godset under transporten. Under bagenden er der i højre side placeret en trappestige, som betyder, at chaufføren let kan komme op i traileren.

Ude i venstre side under bagenden er der et skab med diverse prøvestudser samt både hæve-sænkeventil til luftaffjedringen plus manuel låsning af den bagerste aksel.

Den flotte bagende og det gennemgående pæne look samt den høje brugervenlighed vil nok betyde at traileren hurtigt vil blive lejet ud.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.251