Dansk testkørsel med to modulvogntog forløb fint
Førerne af de to modulvogntog betragtede det ikke som nogen større udfordring at køre fra Helsingør til Kalundborg - Ministeren klart med bud på, hvem der kommer med i modulforsøget
Det var faktisk ikke den store udfordring for førerne af de to 25,25 meter modulvogntog at gennemføre testkørslen mellem Helsingør Færgehavn og Kalundborg Færgehavn.
- Den forløb helt uproblematisk, sagde chauffør Martin Loft fra Frode Laursen A/S. Normalt kører Martin Loft med en almindelig toakslet kærre efter sin IVECO. Med dette vogntog distribuerer han dagligt gods rundt i trekantsområdet.
For chauffører og vognmænd, der kører med udtrækstrailere og blokvogne, kommer det da heller ikke som nogen overraskelse, at den lille testkørsel forløb så let.
Ved ankomsten til Kalundborg Havn sagde chauffør Martin Loft, at han ikke på noget tidspunkt været i tvivl om at det kunne lade sig gøre, at gennemføre turen uden problemer. Chauffør Martin Loft kørte med sin treakslede IVECO Stralis forvogn med en tilkoblet dolly og en standardtrailer, mens vognmand Lennart Johansson fra Helsingborg, kørte med sin egen treakslede trækker, der havde tilkoblet et linkvogntog, hvor den forreste trailer var en toakslet PNO Parator linktrailer med helt faste aksler.
Ligesom i SverigeTil linktraileren var der tilkoblet en normal 13,60 meter trailer. Efter ankomsten til Kalundborg Færgehavn sagde vognmand Lennart Johansson, der til dagligt udfører trucking-opgaver for Frode Laursen A/S i Sverige, at det ikke var væsentlig forskelligt fra at køre hjemme i Sverige.
Kun ved ind og udkørslerne til rundkørslerne er der forskel. I Danmark snævrer kørebanen nemlig voldsomt ind med kantsten. I øvrigt sagde Lennart Johansson, at den største udfordring for ham havde været at få lov til at holde en jævn gennemsnitshastighed undervejs. Turen gik ikke lige direkte af motorvejen, men også rundt omkring industriområdet i Kvistgaard, en afstikker ind forbi Gentofte samt middagspause i Høje Taastrup Transportcenter.
Under hele turen blev de to modulvogntog fulgt af en bus med folketingsmedlemmer og embedsfolk fra Færdselsstyrelsen, Trafikministeriet og Vejdirektoratet m.v. Samtidig blev vogntogene fulgt af en håndfuld målevogne udstyret med kameraer og måleudstyr fra Vejdirektoratet. Begge modulvogntog var også blevet udstyret med måleudstyr på modulerne inden afgangen fra Helsingør. For at opnå erfaringer omkring måleudstyret har man tidligere på året kørt forsøg i Sverige med de samme to modulvogntog.
En kanon-succes
Cheføkonom Ove Holm DTL, der deltog i testkørslen, betegner det som en kanon succes. Politikerne var glade og tændt på at få det sat i gang. Nu handler det bare om at få flere havne med end oprindeligt aftalt.
Trafikordfører Henriette Kjær sagde i et kort interview med Trans Inform, at man må få passet vejnettet til. Der er afsat 85 mio. kr. til formålet.
Af et svar i februar fra transportminister Flemming Hansen til Folketingets Trafikudvalg fremgår det hvilket omfang det kommende modulvogntogsnet vil få.
Forsøget tager udgangspunkt i det eksisterende sammenhængende motorvejsnet, som er følgende strækninger: E 20 fra Kastrup til Esbjerg, Rute 21 (Holbæk-motorvejen) fra Motorring 3 til Holbæk, E 47 fra Kvistgård (v. Helsingør) til Rødby, E 45 fra Padborg til Frederikshavn samt E 39 til Aalborg til Hirtshals.
Strækningen mellem Holbæk - Kalundborg indgår som "et forsøg i forsøget" med henblik på at indhøste lokale og regionale erfaringer med og perspektiver i modulvogntogsforsøg udenfor motorvejsnettet.
Desuden ønskes etableret forbindelse til transportcentre i umiddelbar tilslutning til motorvejen, til nærmere udvalgte sideanlæg (rastepladser) på motorvejsnettet til havne med international godstransport, hvor havnene ligger i umiddelbar nærhed af motorvejen, og hvor en forbindelse ikke vil forudsætte større anlægsinvesteringer.
TransportcentreneForsøget vurderes i første omgang at omfatte transportcentrene i Høje Taastrup, Slagelse (Stop 39), Taulov, Vejle (DTC) og Padborg. Endvidere vil forsøget som tidligere udmeldt omfatte havnene i Hirtshals, Frederikshavn, Aalborg Ø (v. Grønlandshavnen), Esbjerg, Fredericia, Århus, Kalundborg, København, Helsingør og Rødby.
Der foretages tilpasninger af det relevante vejnet i 2007-08. Efter tilpasninger af vejnettet gennemføres forsøget i tre år i 2008-11.
- Jeg har på baggrund af henvendelser fra en række yderligere havne og transportcentre anmodet Vejdirektoratet om at redegøre for forudsætninger, undersøgelsesbehov m.v. vedr. de infrastrukturmæssige forhold med henblik på, at der kan tages stilling til disses eventuelle inddragelse i forsøget. Det drejer sig om følgende havne og transportcentre: Aabenraa Havn, Grenå Havn, Hanstholm Havn, Hundested Havn, Kolding Havn, Køge Havn, Odense Havn, Logistik Center Vest (v. Horsens), oplyser ministeren.
KøgeFor så vidt angår inddragelse af transportcenteret ved Køge (STC) i forsøget er Vejdirektoratet allerede i gang med at undersøge bl.a. kørsel med modulvogntog på Lyngvejbroen, der evt. skal forstærkes eller alternativt trafikeres anderledes end i dag. Udover de rent vejtekniske og trafikale undersøgelser vil der i givet fald også skulle tages stilling til bl.a. finansieringsmæssige forhold.
På baggrund af undersøgelserne vil jeg i samråd med partierne bag trafikaftalen tage stilling til en eventuel ændring af forsøget, lyder det fra transportminister Flemming Hansen.
-----