23948sdkhjf

En spræl-levende messe med det hele

Transport 2007 i Herning var en guldgrube af spændende nyheder og imponerende transportløsninger af enhver art. Der var både inspiration, udfordring og masser af tilbud. Vores Finn Bjerremand var med alle dagene og oplevede det hele. Vi bringer her en rask flyvetur gennem messe-hallerne og deres mange fristelser

Transport 2007 i Herning var en guldgrube af spændende nyheder og imponerende transportløsninger af enhver art. Der var både inspiration, udfordring og masser af tilbud. Vores Finn Bjerremand var med alle dagene og oplevede det hele. Vi bringer her en rask flyvetur gennem messe-hallerne og deres mange fristelser



Trafiksikkerhed er virkelig blevet et tema

DTL havde flere forskellige arrangementer på Transport 2007 i Herning. I Hal A2 havde DTL sammen med 3F en trafiksikkerhedsstand, hvor man kunne stifte bekendtskab med højresvingsproblematikken, når et lastvognstog skal til højre i et kryds, hvor der samtidig er en cyklist, der skal lige ud.

Standen var en forløber for den egentligt cyklistkampagne, der starter omkring den 1. maj med tv spot og meget andet.

-Vores del henvender sig til chaufførerne og tager udgangspunkt i HVU rapporten, der foreslog et obligatorisk stop for lastbiler i forbindelse et højresving, siger projektchef Niels Erik Nielsen DTL til Trans Inform.

- Det er lykkedes os og 3F i fællesskab at få det modificeret til et frivilligt stop efter chaufførens egen vurdering.

Opstillingen satte fokus på den cyklist, som forsvinder når chaufføren ikke har den fulde opmærksomhed rettet mod spejlgruppen i højreside før og under svingningen.

- Der er en række "legale" forhold som kan aflede chaufføren - Trafik fra venstre eller forfra, eftersøgning af et gadeskilt, et kig i kortet osv. Vores tese er at chaufføren altid ved, hvornår han bør stoppe op. Med kampagnen vil vi gerne sætte fokus på chaufførens beslutningsproces.

- Vi har desuden en glimrende demonstration af hvad der sker, når en cyklist og en lastbil starter fra en lyskurv på samme tid - Chaufføren orienterer sig og ser alt, hvad der bevæger sig. Vores problem er bare, at cyklisten ikke nødvendigvis bevæger sig i forhold til bilen, de følges tæt.

- Derfor er der en risiko for, at cyklisten bliver overset, selvom han eller hun ses i spejlet.

Der sker lidt det samme som på computerskærmen, hvor det er svært at finde musemarkøren indtil vi bevæger den lidt. Det menneskelige øje er indrettet så snedigt, at det fanger alt hvad der bevæger sig. Det er cyklisten vi gerne have til at bevæge sig i forhold til lastbilen, med det frivillige observations stop, fortæller Niels Erik Nielsen.

Alle der havde lyst kunne sætte sig ind i den opstillede Volvo lastvogn og opleve, hvordan det er. En stand der nok burde have haft lidt mere opmærksomhed,

Succes med Hydrodrive

MAN ser ud til at nærme sig en succes med HydroDrive, der er en form for hydraulisk drift på hjulene. På fotoet ses en ny MAN TGA treakslet 6x2 trækker med Hydro Drive på forakslen. Med denne løsning har vognmand Niels Rasmussen, Tyrsted Vognmandsforretning en trækker, der både kan anvendes til landevejskørsel som en helt almindelig landevejstrækker og til kørsel uden for fast vej med træk på forakslen.

Udstillings-premiere

Indehaver af JOAB direktør Jørgen Olsson ved et eksemplar af den nye Anaconda renovationsvogn, som er blevet nyudviklet i 2006 og som havde udstillingspremiere i Herning. JOAB har gennem mange år produceret hejs og kroghejs men er nu også gået ind i segmentet affaldshåndtering. Den nye treakslede Volvo FM renovationsvogn er blevet leveret til Brian's Renovation i Grindsted.

Kyborg Co-driver

Systemudvikler Sven Drøhse fra Kyborg viser nogen af virksomhedens produkter som man kunne se på virksomhedens stand. Som noget nyt er Kyborg gået ind i et projekt der kaldes Co-driver og som ved hjælp af tekniske løsninger giver et stort flow af informationer om chaufførens kørsel.

Ud fra de opsamlede informationer kan systemet bl.a. være med til at hjælpe chaufføren til at køre med økonomisk.

Intelligent ladeapparat

Salgschef Per Skoglund fra den svenske virksomhed CTEL viser et såkaldt intelligent ladeapparat til biler, lastvogne entreprenørmaskiner m.v. Ladeapparatet kan både anvendes hvis man ikke kan starte og har brug for omgående starthjælp. Efter blot tre minutters ladning kan motoren starte. CTELladeren kan også være tilkoblet altid og hvis den er tilkoblet 230 volt sørger den altid for at køretøjets batteri er fuldt opladte uden at overlade. Når der er hårde kuldegrader sørger laderen for at lade på en måde, så batteriet ikke tager skade.

Kameraer hjælper

Agenturet for Orlacos kameraer og afstandsfølere har skiftet ejer for kort tid siden. Nu er det Orlaco Danmark ApS, der har agenturet. På fotoet ses direktør Ulrik Pade og salgschef Lars Nielsen Orlaco Danmark ApS. Kameraerne er blevet en stor artikel efter den store debat om højresvingsuheld.

Volvo-fornyelse

Volvo havde sædvanen tro en stor stand. Siden sidste Transportudstilling i Herning, har Volvo fornyet hele sit produktprogram og de nye FE og FLserier er dukket op. Her ses den nye Volvo FE320, der er stærkt på vej på det danske lastvognsmarked.

Trailer-topscorer

KRONE har de sidste to år været topscorer når det gælder salg af nye trailere på det danske marked. Koncernen havde da også en stand med et stort opbud af rullende køretøjer. Også hos KRONE har man fokus på modulvogntogene. Udenfor var der opstillet et modulvogntog, som bestod af et normalt sættevognstog tilkoblet en kærre.

Rigtige sneplove

Vognmand Jan Østerby er den ene ud af tre vognmænd i Vendsyssel som på tredje år kører med sneplove med et ekstra sideskær i et forsøg for Vejdirektoratet.

Vognmanden fra Sulsted, siger til Trans Inform, at han har gode erfaringer med det ekstra sideskær. Faktisk er han godt tilfreds med hele Mähler sneploven, der produceres oppe i den nordlige ende af Jämtland i Sverige.

Efter han har fået en fireakslet lastvogn med uafhængigt kraftudtag som giver hydraulisk kraft hele tiden er sneploven blevet suverænt hurtig i drift. - Det tager også maksimalt en time at sætte hele sneploven på helt fra bunden, så den er meget brugervenlig, siger Jan Østerby, der har snerydningen på motorvejsstrækningen mellem Brønderslev og Aalborg.

Skovvogne

Den tyske producent af specialkøretøjer DOLL var også til stede med sin egen repræsentation i Herning. DOLL viste både skovvogne, som er kerneproduktion hos koncernen og specialtrailere af forskellige art. Den viste LOGO skovtrailer, som stod på standen er leveret til Glamsbjerg Vognmandsforretning. Per Qvist, der er DOLLs forlængede arm i Danmark, siger til Trans Inform, at det nok er en kende for dyrt at have en stand.

- Men når det er sagt, skal det også siges at det lykkedes at sælge to specialtrailere på standen. Der var også meget stor interesse på skovvognene, hvor der uden tvivl vil komme noget salg. Så alt i alt føler jeg at vi fik valuta for pengene, siger han.

Nordisk tippeladstrailer

Meiller var på Transport 2007 repræsenteret af ScanBalt A/S, der har agenturet for Meiller i Danmark og Baltikum. Meiller forventes inden så længe at komme med en nordisk specificeret tippeladstrailer, der er tilpasset treakslede trækkere og 48 ton vogntogsvægt. Meiller er i dag en af Europas allerstørste producenter af tippelad, tippeladskøretøjer og hejselad.

Stort CNA-program

Lukkede kasser med foldedøre i den ene side er sagen og specielt hvis man kører på det nordlige udland. CNA Handel A/S havde et flot seksakslet hængervogntog opbygget med Bussbygg foldedørskasser på sin stand, i øvrigt byggenummer nr. 6000 fra Bussbygg som også har 60 års jubilæum i år.

CNA der bl.a. er agent i Danmark for Chereau viste i år også den nyudviklede køletrailer Inogam fra CHEREAU, samt flere andre versioner.

Fra STAS i Belgien viste CNA en forstærket tip-sættevogn på 11,5 m., STAS producerer alt i aluminium også chassis, hvorfor egenvægten kan holdes på et meget gunstigt niveau. Fra kranproducenten COPMA i Italien, havde CNA ikke færre end fire kraner med på standen.

Det drejer sig bl.a. om en nyudviklet 430.6 samt en 810.8, der bl.a. udmærker sig ved at have negativt vip på både hovedkran samt fly-jib på helt op til 150.

Scania i bredden

Scania udstillede et bredt udsnit at mærkets lastvognsversioner og samtidig var Transport 2007 startskuddet til chauffør-konkurrencen Young European Truck Driver 2007, hvor der forventes at blive 20.000 deltagere. Det er tredje gang, at denne konkurrence gennemføres. I 2003 var der 6000 deltagende chauffører i 2005 var deltagerantallet oppe på ca. 13.000. På produktsiden havde Scania "sikkerhedspakken" som det store fokusområde. Scania har inden for det sidste års tid som den femte europæiske lastvognsproducent implementeret ACC (Adaptive Cruise Control).

Sikkerhedspakken består ud over ACC også af elementerne ESP, Opticruise gearsystem og Scania retarder.

Iveco-premiere

Transport 2007 i Herning blev stedet hvor den nye IVECO Stralis havde sin premiere. Det var den første udstilling i hele verden som vognen med det nye førerhus blev vist på. IVECO har netop i år startet en fornyelse af hele produktprogrammet startende med Stralis serien. Senere på året forventes Trakker-serien at blive opdateret med de sidste nye tiltag.

Flot Mercedes-udsnit

DaimlerChrysler havde en hel hal for sig selv, hvor man kunne se et bredt udsnit af erhvervskøretøjer inden for Mercedes-familien. På fotoet ses en ny Mercedes Actros 1846 med Euro 5 motor opbygget som eksporttrækker leveret til Conradsen A/S i Rødding.

Ejner Hessel køber nye hejs hos SAWO

Under Transport 2007 i Herning blev der indgået mange handler og aftaler. Hos SAWO solgte man ikke færre end ti nye Multilift hejs til montering på nye Mercedes lastvogne. Køberen er aut. Mercedes forhandler Ejner Hessel A/S i Brande, hvor salgschef for lastvogne Frank Pedersen, indgik aftalen med SAWOs direktør Ivan Chrost.

De nye hejs, der er af forskellige typer skal leveres inden for det næste halve års tid. På fotoet ses fra venstre direktør Ivan Chrost og salgschef Frank Pedersen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079