23948sdkhjf

Transport er et erhverv - ikke et trafikproblem

Det ligger ikke til eksportvognmændene at være alt for dystre, så derfor hæftede formanden Mogens Therkelsen sig ved de gode muligheder, som skimtes i form af et politisk daggry, når det gælder forståelsen for erhvervets behov for bedre rammer. Men hans beretning til generalforsamlingen i Padborg for nylig lagde ikke låg på størrelsen af de problemer, man i øjeblikket står overfor.

Det ligger ikke til eksportvognmændene at være alt for dystre, så derfor hæftede formanden Mogens Therkelsen sig ved de gode muligheder, som skimtes i form af et politisk daggry, når det gælder forståelsen for erhvervets behov for bedre rammer. Men hans beretning til generalforsamlingen i Padborg for nylig lagde ikke låg på størrelsen af de problemer, man i øjeblikket står overfor.



Hvor andre erhverv til stadighed fremelsker øget produktivitet, står landevejstransporten trods stor effektivitet, moderne udstyr og rationel ledelse overfor et fald i produktiviteten.

Der produceres ganske enkelt færre kilometer. Faktisk 10-20.000 færre km pr. år.

- Og samtidig med det, skal der anvendes mellem 0,2 og 0,5 pct. ekstra chauffør-ressourcer og administrationsomkostningerne er øget med 5-10 procent, sagde Mogens Therkelsen, i sin beretning.

Der er betydelige forskelle i indtjeningen blandt medlemsvirksomhederne, hvilket ikke mindst afhænger af deres evne til at få de stigende omkostninger dækket ind. Nogen er bedre til det end andre, fremgik det.

Fabelagtigt

Men klangbunden for den optimisme, som Mogens Therkelsen trods alt udstrålede fra talerstolen i ITD Center i Padborg, lå ikke mindst i de fabelagtige tal som direktør Jens I. Pedersen kunne fremlægge fra samme talerstol.

Atter et særdeles højt aktivitets-niveau, endnu engang en udvidelse af den vifte af service-værktøjer, som medlemsvirksomhederne kan trække på. Endnu flere kunder - og endnu engang et rekord-overskud.

Jens I. Petersen kunne fremlægge et regnskab for 2006, der viser et overskud før skat på 105 mio. kr. ITD-koncernens samlede egenkapital udgør herefter 276 mio. kr.

Selv om ITD ikke har noget stort medlemstal - der kunne tværtimod konstateres i lille tilbagegang til 345 medlemmer - så hører det med i billedet, at ITD's medlemmer samlet beskæftiger omkring 2.000 undervognmænd.

FDE har p.t. over 13.000 kunder, heraf 10.500 fordelt på 43 lande, og der er et samlet cash flow på 2,7 mia. kr.

Det betyder at organisationen er i stand til at yde medlemmerne en håndsrækning ud over det sædvanlige i den hårde konkurrence-situation.

Her betonede formanden Mogens Therkelsen hvor vigtigt, det er for virksomhederne at udvikle samarbejdet med kunderne for derved at sikre, at kundekontrakterne dækker omkostningsstigningerne

- Det kræver åbenhed, det kræver tillid, og det kræver respekt for hinandens produktionsvilkår. Med kapacitetsbegrænsninger, der også fortsat risikerer at bliver øget, skal samspillet med kunderne om bl.a. åbnings- læsse og leveringstiden forbedres, fastslog han.

Uheldige rammevilkår

Erhvervets problemer skyldes på én gang en voldsom kapacitetsbegrænsning, både på grund af et massivt pres på infrastrukturen og på grund mangel på kvalificeret arbejdskraft - såvel chauffører som lagermedarbejder og administrative medarbejdere.

Omkring udflagning skelnede Mogaens Therkelsen mellem strategisk udflagning som følge at kundernes etablering ude og så den udflagning, som skyldes dårlige rammebetingelser herhjemme.

- Det sidste er samfundsøkonomisk dybt beklageligt, sagde han.

Han håbede dog, at hovedkontorerne og flest mulige af de ledelsesmæssige, og strategiske og administrative funktioner samt lagerterminaler og værksteder bibeholdes i Danmark.

Og lige så meget håbede han, at dialogen med politikerne kunne udvikles i den positive ånd, som nu er etableret, så der kan tages fat på de uhensigtsmæssige rammevilkår i Danmark så som bødekataloget vedrørende køre-hvile-tid, den utilstrækkelige infrastruktur, nedlæggelsen af rastepladser, overhalingsforbud for lastbiler samt problemer med den digitale tachograf.

Samtidig fastslog han, at det efter et ihærdigt arbejde fra ITD og de øvrige transportorganisationer sidste år lykkedes at få gennemført visse administrative lempelser af bødekataloget. - Der er dog stadig behov for tilretninger, fastslog han.


Genvalg

På generalforsamlingen var det genvalg til alle de bestyrelsesmedlemmer, der var på valg.

Bestyrelsen ser således ud: Formand Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S, Padborg, Johnny Amtoft Nielsen, Hurup Thy, Georg Anneberg, Anneberg Transport A/S, Spjald, Gert Jakobsen, Gert Jakobsen Transport ApS, Hornslet, Jørgen Rørby Johansen, Dansk Specialtransport A/S, Herlufmagle, Christian Madsen, S. Chr. Sørensen A/S, Skodborg, Joan Hansen, Hans Hansen ApS, Herning

Joan Hansen blev genvalgt i en ny valggruppe, idet antallet af biler i hendes virksomhed er blevet reduceret i årets løb.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078