Fremgang for lille på Øresund
Øresundsbron oplevede markant trafikvækst i første kvartal, men renteudgifterne voksede hurtigere end indtægterne.
Trafikindtægterne rækker dermed fortsat ikke til at betale regningen for det dansk-svenske milliardprojekt. Vejtrafikken steg med 21 procent i første kvartal 2007 til et gennemsnit på 15.015 køretøjer i døgnet, mod 12.387 i samme periode sidste år.
Lastbiltrafikken er stegt med15,6 procent fra 793 lastvogne i døgnet i første kvartal 2006 til 917 lastvogne i døgnet i første kvartal 2007. Det betyder at Øresundsbron nu sidder på en markdsandel på 45 procent af lastvognstrafikken mellem Danmark og Sverige. Til sammenligning var markedsandelen i første kvartal 2006 kun på 42 procent.
RentebyrdenTrafikvæksten betød at Øresundsbron øgede vejtrafikindtægterne med knap 25 mio. kroner til 181 mio. kroner. Sammen med jernbaneindtægterne, der kun steg med beskedne to mio. kroner, gav det indtægter på 289 millioner kroner. Men fratrukket driftsudgifter på 66 millioner og afskrivninger på 84 millioner kroner, så var der ikke nok til betale renter og afdrag på netto 189 mio. kroner – en stigning på 23 millioner - og resultatet før den såkaldte værdiregulering blev et minus på 49,4 mio. kroner. Det er godt ni millioner dårligere end det tilsvarende delårsresultat sidste år.
Værdireguleringen, der hovedsageligt er en markedsværdiregulering, er regnskabsteknisk art og betyder at kvartalsresultatet ender i sorte 119 mio. kroner.
- Vi kan kun påvirke renteudgifterne marginalt på kort sigt, og det betyder, at vi er meget afhængige af at øge vores vejtrafikindtægter for at kompensere for eventuelt fortsat stigende renter. Selv en lille renteforhøjelse har stor indflydelse på Øresundsbrons resultat og målet er at fortsætte den påbegyndte gældsafvikling og at kunne fremvise et positivt resultat før værdiregulering senest i 2010, udtaler Øresundsbro Konsortiets administrerende direktør Caroline Ullman-Hammer.