Så skal der handles
HTS har udarbejdet en handlings-katalog som opfølgning på regeringens nye analyse af vejgodstransporten, der skal danne grundlag for en kommende godsstrategi.
Blandt punkterne i HTS’ handlingskatalog er adgang til en sammenhængende og effektiv infrastruktur og definition af trængsel og flaskehalse på EU-niveau. Desuden skal trafikpuljen opdateres, der skal være effektive kombiterminaler, samt broforbindelse over Femern Bælt.
Handlingskataloget er sendt til energi- og transportminister Flemming Hansen og erhvervsminister Bendt Bendtsen.
Desuden lægger HTS op til at afhjælpe arbejdskraftmanglen gennem en rekrutteringskampagne på tværs af transporterhvervets forskellige sektorer,som havne, vejtransport, banetransport, kollektiv trafik med videre.
Af øvrige punkter i handlingskataloger er: Kampagner om færdselssikkerhed, bedre arbejdsmiljø og sundhed for chauffører. Strategi for kvalifikationer og uddannelse inden for transporterhvervet (i samarbejde mellem myndigheder og erhverv), transporterhvervets image. Generationsskifte i transportvirksomheder. Fjernelse af barrierer i forhold til tiltrækning af udenlandsk arbejdskraft.
MiljøetHTS efterlyser endvidere fokus på handlingsplan om ”Innovation Danmark 2007-2010”. EU’s 7. rammeprogram om forskning. Strategi for transportforskning. Fortsat udvikling af regionale vækst- og innovationsmiljøer gennem samarbejde med myndigheder og anvendelse af regionale vækstmidler. Hertil kommer, at administrative byrder skal sættes i forhold til virksomheders konkurrenceevne. Refusion af kvælstofafgift ved brug af kvælstof (Ad-Blue) til reduktion af udledning af NOx fra lastbiler. Dobbelt regelsæt for akseltryk for danske lastbiler og busser.
- Ud over alt dette fokuserer HTS’ katalog også på adgang til kapital og bedre rammevilkår samt miljø og sikkerhed, siger HTS-direktør Michael Svane.