Nye lastbiler fra MAN
Nye TGX og TGS lastvogne lover større komfort og mindre brændstofforbrug.
Nye TGX og TGS lastvogne lover større komfort og mindre brændstofforbrug.
MAN præsenterer to nye aerodynamiske lastbilmodeller TGX og TGS til oktober i år. I forhold til den nuværende TGA-model har førerhusene på de nye modeller angiveligt to til fire procent lavere luftmodstand (cw-værdi). Det betyder, at det gennemsnitlige brændstofforbrug sænkes mærkbart.
Chaufføren profiterer ligeledes af det intensive udviklingsarbejde i en vindtunnel:
De nye yderspejle og vindafvisere såvel som de modificerede A-søjler formindsker vindstøjen med op til 30 procent. Støjniveauet inde i førerhuset i TGX og TGS er således endnu lavere end i TGA.
MANs ingeniører har blandt andet fokuseret på aerodynamikken omkring de ydre spejlhuse. En del af den passerende luftstrøm â€flyder†nu helt målrettet langs med bilens sideruder – til dels ledes luften forbi spejlene. Det betyder angiveligt 60 procent mindre snavs på disse. Chaufføren får samtidig et bedre udsyn.
Frisk luft
Til TGX med XLX-førerhus har MAN udviklet en speciel og ny patenteret tagspoiler:
Åbningen af skydetaget er integreret i spoileren således, at chaufføren kan få frisk luft uden det øger vindmodstanden.
Ingeniørerne lagde desuden stor vægt på spoilerens stabilitet, som klarer selv tilbagevendende vindstrømme med en hastighed op til 200 km/t og udelukker eventuelle problemer også ved stilstand.
Også de moderne Common-Rail-motorer i TGX og TGS profiterer af den nye aerodynamik. Mere end 15 procent højere luftvolumen strømmer gennem åbningen af den nye front til vandkøleren. Det bidrager til et lavere brændstofforbrug, reduktion af støjniveauet og kabineluften opvarmes ikke unødigt.
Verdenspremieren for de to nye lastbiler TGX og TGS finder sted til oktober i Amsterdam. TGX og TGS afløser den succesfulde TGA, der i dag er solgt i godt 230.000 eksemplarer.