Miljøzoner med omtanke
I et høringssvar om miljøzoner i København tilslutter HTS sig miljøtankegangen, men der skal tages hensyn til erhvervs-aktiviteten
I et høringssvar om miljøzoner i København tilslutter HTS sig miljøtankegangen, men der skal tages hensyn til erhvervs-aktiviteten
Københavns og Frederiksberg kommuner har i fællesskab besluttet at indføre en miljøzone, inden for hvilken ældre tunge køretøjer (over 3500 kg.) skal have påmonteret partikelfiltre: Fra 2008 gælder påbuddet tunge køretøjer over syv år; fra 2010 tunge køretøjer over fire år.
HTS kan principielt tilslutte sig de miljømæssige hensyn, som danner grundlag for etableringen af en miljøzone i København med henblik på at begrænse udledning af emissioner fra tunge køretøjer men understreger samtidig betydningen af, at den geografiske fastlæggelse af miljøzonen også tager behørigt hensyn til den betragtelige erhvervsmæssige aktivitet, som finder sted inden for de geografiske rammer af den foreslåede miljøzone.
Adgang for gods
- De eksisterende havne og terminaler er et centralt omdrejningspunkt for den transport og distribution af gods og personer af national og ikke mindst international karakter, som følger af den betydelige erhvervsmæssige aktivitet på havneområdet i København. De eksisterende havne og terminaler spiller også en væsentlig rolle i det samlede og intermodale transportsystem og den videre udvikling heraf, lyder det fra HTS, som lægger afgørende vægt på, at der ved etablering af miljøzonen skabes sikkerhed for, at adgang til og transport af gods og passagerer som led i international transit til/fra de eksisterende havne og terminaler i København fortsat kan ske uden krav om partikelfilter.