Ny interesse for 56 tons
Forslag om højre vogntogsvægt modtaget positivt i Folketingets Trafikudvalg
- Hæv den tilladte totalvægtsgrænse for lastvogntog fra de nuværende 48 til 56 ton, foreslår logistikchef Peter Terp fra :H.J. Hansen Transport A/S, der er en del af H.J.. Hansens Genvindingsindustri i Odense.
Peter Terp havde i går foretræde for Folketingets Trafikudvalg, hvor han forelagde sit forslag om en forhøjelse af den tilladte vogntogsvægt.
I sin argumentation pegede Peter Terp bl.a. på, at mange nuværende vogntog med i alt syv aksler sagtens kan køre med en vogntogsvægt på 56 ton uden konstruktive ændringer. Derfor vil det stor set være en gevinst for hele samfundet at hæve totalvægtsgrænsen. Det vil betyde mindre udslip og færre lastvogne på vejene.
Peter Terp siger til www.enyt.com , at han blev godt modtaget, og at hans forslag mødte bred forståelse.
Videre til ministerenTraikudvalget lovede at kigge på sagen og forelægge forslaget for transport- og energiministeren, der er den, som sidder med muligheden for at tage en beslutning på dette område.
Trafikudvalget lovende også at forelægge sagen for justitsministeren, fordi også justitsministeriets område vil blive berørt af en eventuelt ændring.
Argumenter, der taler imod forslaget, er bl.a. vejforholdene, hvor der kan være ældre broer, som ikke kan klare den forøgede belastning. Men her har logistikchefen en pointe. Man kan i dag ved hjælp af navigationsanlæg finde de ruter, der skal køres på, og på samme måde må det kunne lade sig gøre at indtaste totalvægten og derved få en rute frem, som vogntoget skal benytte for at kunne køre med 56 ton vogntogsvægt.
- Udviklingen kan ikke blive ved med at stå stille . Der er ikke sket noget som helst siden slutningen af 70’erne, hvor totalvægtsgrænsen blev hævet til den nuværende grænse på 48 tons, lyder argumentet.
-----