23948sdkhjf

Ambitiøs dansk skibsfart

De nye tal for skibsfartens valutaindsejling sætter atter rekord: 157 mia. kr. blev der indsejlet i 2006 – og nu vil rederierne have endnu større markedsandel.

De nye tal for skibsfartens valutaindsejling sætter atter rekord: 157 mia. kr. blev der indsejlet i 2006 – og nu vil rederierne have endnu større markedsandel.



På et pressemøde i går fastslog adm. direktør for rederiet Torm og næstformand i Danmarks Rederiforening Klaus Kjærulff, at de flotte tal, som skibsfarten har oplevet lige siden år 2000 ikke skal bruges til at ligge på den lade side.
I dag har de danske handelsflåde ca. 10 procent af verdensmarkedet, og Klaus Kjærulff mente, at det er realistisk at stræbe efter en andel på 20 procent. Potentialet er der, fastslog han.
Danmark er faktisk største søfartsnation i Europa. Vi transportere klart mest, selvom Norge og Grækenland har flere skibe. Dansk søfart satser nemlig både på at eje egne skibe og operere andres fartøjer – det kræver en stor maritim dygtighed og markedsførings-evner samt gode politiske rammer. Derfor er det fortsat stort behov for ny tilgang til erhvervet på til søs og i land. Både til selve skibsfarten og til hele det tilhørende service-apparat, som udgør i tusindvis af arbejdsplader.
Endnu flere milliarder
Rederierne venter for i år en valutaindsejling på 180 mia. kr. Og tilgangen af nye skibe øges fortsat. Der er nu 300 skibe i ordre.
I øvrigt oplyste Klaus Kjærulff, at Torm vil sælge sin aktiepost på ca. en tredjedel i rederiet Norden efter, at man har opgivet tanken om fusion. Ved aktiekøbet i 2002 var prisen godt 300 mio. kr. I dag ventes aktierne at indbringe et godt stykke over 4 mia. kr.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104