Masser af sættevognsskamler til blokvognstrækkere
Når man taler om tunge blokvogne og høje vogntogsvægte, opstår der automatisk større krav til sættevognsskamlerne og de tilhørende underrammer.
Ved store belastninger er man nødt til at anvende en sættevognsskammel med en 3,5? kingpin i stedet for de sædvanlige 2? skamler, der anvendes til normale sættevognstog.
En af de komponentleverandører i Danmark, der har specialiseret sig meget i leverancer af disse dele, er Nolako A/S med hovedsæde i Næstved.
Nolako er en sammentrækning af ordene Nordisk Lastbil Komponenter og ejes af Torben Jespersen og Ingolf Jørgensen.
Hos Nolako siger den ene af indehaverne, Ingolf Jørgensen til Danmarks Transport-Tidende, at det med at lægge en 3,5? skammel til svære blokvognstransporter på et chassis ikke altid er nogen enkel sag.
Store påvirkninger- Når man arbejder med almindelige 2? sættevognsskamler, som blot anvendes til normal kørsel, hvor underrammen er boltet på er det vigtigt at også underrammen er godkendt. Det er anderledes ved blokvognstrækkere. Vi gør normalt det, at vi anbefaler kunden, at der bliver lavet en komplet beregning af det pågældende køretøj, fortæller Ingolf Jørgensen og fortsætter:
- På den måde bliver underrammen også godkendt som en del af mellemrammen, da den jo skal kunne klare de samme påvirkninger, som man i ekstreme situationer kan komme ud for med det pågældende køretøj.
Samme leverandør- Opbyggeren laver jo en sandwichramme som skal kunne klare kravene. En kæde er jo aldrig stærkere end det svageste led, et forhold, der også gør sig gældende inden for dette område, siger Ingolf Jørgensen og pointerer, at det er vigtigt, at underrammen ikke laves af opbyggeren, men leveres af den samme leverandør, som leverer sættevognsskamlen.
Nolako markedsfører HollandEurope (tidligere hed produktet Eurohitch) produkter, der omfatter alt hvad man kan tænke sig inden for sættevognskoblinger, underrammer m.v.
-----