Havnen som regional dynamo
Selv om danske havne har godsrekorder, så vil en tilfældig turist på en havn som Nakskovs let kunne tro det er en hensygnende virksomhed han ser ? hvis besøgstidspunktet er rigtigt (eller måske snarere forkert). Men indtrykket er bragende falsk.
Det viser en ny målemetode, som Danske Havne har fået udviklet af Syddansk Universitet i samarbejde med et Hollandsk universitet, der sætter tørre tal på havnenes lokale og regionale betydning.
Beregningsmodellen, som Danske Havne nu stiller til rådighed for medlemshavnene, er forsøgsvis blevet testet på tre danske havne; Odense, Kalundborg og Nakskov.
Resultaterne afslører en overraskende stor betydning for den lokale og regionale økonomi.
Hele 1770 arbejdspladser på især Vestlolland er afhængige af Nakskov Havn, der reelt er en forudsætning for regional værdiskabelse for lige over en milliard kroner. Ser man udelukkende på de skatter og afgifter, som havnens eksistens sikrer det offentlige, så er tallet 278 mio. kroner. Alt sammen på en forholdsvis beskeden godsomsætning på 400.000 tons.
De tilsvarende resultater for Kalundborg Havn (hvor man ikke har fraregnet de store farmaceutiske og højteknologiske virksomheder) viser en beskæftigelse på 1732 fuldtidsjob, en regional værdiskabelse på 1.025 mio. kroner og skatter og afgifter for 310 mio. kroner.
På Odense Havn (hvor aktiviteterne på Lindø Værftet ikke er medregnet) er tallene 2321 fuldtidsbeskæftigede, knap 1,4 mia. kroner i værdiskabelse og skatter og afgifter for 385 mio. kroner.
De tre havne er naturligvis udvalgt fordi de har vidt forskellige aktiviteter.
- Det er et nyttigt værktøj, som vi har savnet når vi skulle dokumentere havnens betydning og den værdiskabelse, der omkring havnene. De her tal vil få flere til at tale havnenes sag i fremtiden, spåede sekretariatsleder Tom Elmer Christensen, da han præsenterede den nye beregningsmodel.
Han påpegede også, at modellen har videre anvendelse, eksempelvis som dokumentation af havnenes værdi i transportkæderne.
- Analysen vil være et vigtigt værktøj for at fastslå, hvilke aktiviteter der skaber værdi i dag og hvad der kan være med til at skabe værdi i fremtiden, sagde Tom Elmer Christensen.
StorkommuneTestresultaterne fik en meget positiv modtagelse på Danske Havnes havnekonference i Frederikshavn i forrige uge.
Men den der nok mest præcist satte fingeren på det nye værktøjs betydning var formanden for den kommunalt ejede Nakskov Havns bestyrelse Steffen Rasmussen.
- Havnens gamle bestyrelse havde en god fornemmelse for havnens betydning er for det lokale erhvervsliv og beskæftigelsen. Men Nakskov Kommune eksisterer ikke mere og den fornemmelse finder man ikke hos flertallet af byrådsmedlemmer i den nye Lollands Kommune. Her har resultaterne af undersøgelsen virkeligt vakt opsigt og medvirket til en mere virkelighedsnær forståelse for Nakskov Havns betydning, sagde Steffen Rasmussen.
Fusioner havne:Men det nye analyseværktøj givetvis vil øge den lokalpolitiske bevidsthed om havnenes erhvervsmæssige muligheder, som andet end ledige arealer til byudvikling og lystbådehavne, så opfordrede professor Christian Wichmann Matthiesen, Københavns Universitet, de danske havne til at gå sammen.
Der er simpelthen alt for mange havne mente professoren.
- Det er i de kreative klynger, udviklingen og fornyelsen sker. Det er her, værditilvæksten er størst. De bedste hjerner og de hurtigst voksende virksomheder søger simpelt der hen, hvor der i forvejen er kritisk masse. Derfor burde det også være i havnenes interesse at samle kræfterne og være med til at påvirke den regionale udvikling og de regionale krav til udbygning af infrastrukturen. Hvor er synergien for havne, der ikke ligger klos op ad hinanden som Fredericia og Århus, spurgte Christian Wichmann Matthiesen.
Han fastslog, at det ikke så meget er et spørgsmål om at flytte eller fjerne primære havnefunktioner. Men en større havn får større analyse- og ledelseskapacitet, bliver en vigtigere mere professionel samarbejdspartner, en stærkere erhvervsstemme og bliver mere synlig.
- Der skal ikke nedlægges havne eller funktioner. Der skal slås sammen og samarbejdes så man bliver stærkere. På samme forbilledelige måde, som CMP AB har gjort det i Øresundsbyen, sagde Christian Wichmann Matthiesen.
Det er så spørgsmålet om de i betydeligt grad politisk styrede danske erhvervshavne får lov til at slå pjalterne sammen, når Danske Havnes nye analyseværktøj sætter tal på den lokale beskæftigelsesmæssige betydning af havnene.
-----