Guds gave til chaufføren
Sådan siger chauffør på OK tankvogn om sikkerhedsudstyret ACC, der giver afstressende og mere sikker kørsel både i bytrafik og på store veje
- Det er en Guds gave til chaufføren, siger Ole Sørensen, om cruisecontrollen med afstandsmåler (ACC), som sidder i olieselskabet OKs vogntog.
Ole Sørensen har i ca. to år kørt med den fireakslede Volvo FM12 tankvogn med tilkoblet tankpåhængsvogn.
Volvoen er udstyret med både I-shift gearkasse og bl.a. ACC, udstyr som letter arbejdet for chaufførerne, og som bestemt også er med til at højne trafiksikkerheden.
Interessant nok har de fleste olieselskaber altid tidligere pr. definition været på forkant med den slags sikkerhedsudstyr. Men endnu er der ikke mange olie- og benzintankvogne, som er udstyret med ACC.
- Jeg anvender ACC både ved kørsel i bytrafik og på hoved- motortrafikveje samt motorveje siger Ole Sørensen til Trans Inform.
Næsten ingen stenslag- At ACC har sin virkning, det kan du se her, siger Ole og peger på fronten af Volvoen.
Det er kun muligt at få øje på et enkelt stenslag efter mange tusinde kilometers kørsel.
- Normalt ville en tankvogn, som denne med så km på tælleren have mange stenslag i fronten. Men det skyldes ganske enkelt, at man automatisk holder længere afstand til de forankørende vogne i trafikken, når man har ACC, siger Ole Sørensen.
- Indhenter man en langsommere trafikkant foran vognen, ja så får man en alarm, der kan høres, samtidig med at motorbremsen træder i aktion og I-shiftgearkassen går i gang med at geare ned. Det er helt klart et sikkerhedsløft, siger han.
Vogntoget deler Ole Sørensen med en kollega så de begge kan nå at hvile det de skal mens vognen kan nå at ruller det den skal.
-----