23948sdkhjf

Lykkelig fornyelse af IVECO Stralis

Mange små forbedringer har skabt et langt højere fører- og komfortniveau. Iveco har lyttet til kunderne og gennemført mange kvalitetsmæssige forbedringer

Mange små forbedringer har skabt et langt højere fører- og komfortniveau. Iveco har lyttet til kunderne og gennemført mange kvalitetsmæssige forbedringer



Egentlig er den nuværende version af IVECO Stralis ikke umoderne, men tiden var alligevel inde til at forny Stralis, så serien kommer helt på niveau med toppen blandt lastvognene på områder som førermiljø og komfort.

Under præsentationen, som fandt sted i nærheden af Rom, fremhævede IVECO, at de havde lyttet meget til kundernes ønsker til en moderne lastvogn - og det er også blevet udmøntet i en masse forbedringer, hvor den største uden tvivl er forlængelsen af førerhuset med ni centimeter.

Sammen med en forhøjelse af taget, er IVECO Stralis Cube, som den største version kaldes, nu 1,8 m3 større inde i førerhuset, og det er ikke uvæsentligt. Det betyder, at skabene over forruden er blevet mere rummelige. Samtidig er der kommet gas-støddæmpere på lågerne.

Hele interiøret er blevet fornyet med stof, som er specielt udviklet til formålet. Både mere behageligt at røre ved og lettere at rengøre.

Kontorløsning

Ved at gøre hele instrumentbordet og interiøret bag forruden mørkere undgår man reflekser, der kan genere føreren under kørslen.

Den øverste køje er blevet mere integreret i førerhuset bagvæg, når den er klappet op. Køjerne er et kapitel for sig. Udvidelsen af førerhuset har nemlig betydet, at køjerne er blevet endnu bedre - og blandt andet udstyret med lamelbund.

Den underste køje findes i flere udgaver. Man kan således vælge Stralis i kontorudgaven, hvor der er et bord på bagvæggen, som kan slås ned, mens den midterste sektion af underkøjen vippes, og vips har man et bord med to sæder på hver side.

Man kan også vælge at få køjen i ét stykke og så er der en større udtræksskuffe under køjen. Ved begge versioner er der køleskab under den underste køje.

Sæderne er nye, og efter de korte testkørsler, som foregik ved Autodromo Di Vallelunga racerbanen, må jeg konstatere, at de er helt i top.

Hos IVECO Danmark anbefaler teknisk chef Henning Nielsen, at man altid køber sin IVECO Stralis med et rigtigt passagersæde, da det ellers let kan gå ud over gensalgsprisen.

Rattet

Indstillingsmulighederne for rattet er blevet endnu bedre, og sæderne kan bevæge sig fire centimeter mere i længderetningen. Et positivt tiltag, der løfter niveauet, da man har fået mere luft omkring førerpladsen, så føreren ikke føler sig presset ind mellem rat og køjen.

Instrumentbrættet er også forbedret, og det vigtige cockpit, hvor jeg altid har betragtet IVECO Stralis' som meget godt, er blevet endnu bedre.

IVECO har dog stadig et problem når solen skinner, da det i nogle situationer giver uheldige reflekser i cockpittet. Et problem som f.eks. Mercedes har klaret ved at sænke displayet i cockpittet ind i en tunnel.

Hele gulvet er blevet udstyret med en stor måtte, der er lavet i et gummiagtigt produkt, og som virkelige giver en behagelig fornemmelse, bl.a. fornemmer man, at støjniveauet er blevet sænket væsentligt, og der er ingen vibrationer og lignende.

Denne måtte er i øvrigt det dyreste produkt, som er blevet udviklet til det nye Stralis førerhus. Selv om det lyder usandsynligt har det været dyrere at udvikle og producere denne store heldækkende måtte end hele forlængelsen af førerhuset.

Grillen

Bagvæggen på førerhuset er blevet udvidet hen over galgen med slanger og elkoblinger til traileren. Det er lavet som på Mercedes Actros' anden generation, hvor det viste sig, at være en særdeles heldig løsning.

Udvendig har IVECO ændret solskærmen, så den ikke går så langt ud fra førerhuset og det er en god løsning, der også har løftet designet, hvilket er med til at formindske luftmodstanden og vindstøjen.

Udvendig er IVECO emblemet lagt ned i grillen. Det skyldes ønske fra blandt andet en dansk kunde, om at der skal være mulighed for, at transportfirmaet kan have sit logo stående i den øverste del af grillen.

Design-model

IVECOs førte generation Stralis er også blevet kritiseret for at være nærmest anonym i sit design, og det er baggrunden for den mere markante udformning af grillen.

Det optimale ville selvfølgelig være, at man slet ikke har noget foran køleren, for det gælder om at kunne få mest muligt luft gennem køleren af sig selv - så power-forbruget til køleren og dermed et lavere brændstofforbrug er mindst muligt.

Men af gode grunde er man nødt til at have "noget" foran køleren.

Første generation Stralis havde også indpresninger i siderne på førerhusets profiler. De er fjernet og giver et flottere udseende samtidig med, at det er med til at forbedre brændstoføkonomien.

I det hele taget er der under udformningen af det opdaterede førerhuset blevet taget meget hensyn til vindturbulens og vindmodstand.

Man siger hos IVECO, at vindmodstanden er faldet med ca. 2 procent, hvilket giver en lille besparelse i brændstofforbruget. Ud fra devisen om, at hver lille detalje tæller, er det et skridt i den helt rigtige retning, som handler om at forbedre driftsøkonomien og samtidig formindske udslippet.

Fronten ribbes

Frontgrillen åbnes enkelt ude fra med et enkelt greb, en løsning som jeg ikke bryder mig. Det har tidligere været fint nok, men mange vognmænd som kører på Østeuropa beretter om hvordan deres vogne mens chaufførerne holder og sover, bliver ribbet for dele i fronten af førerhuset.

Derfor bør man ændre dette så grillen kun kan åbnes inde fra førerhuset.

Tre grundmotorer

Motormæssigt tilbydes Stralis med tre grundmotorer, nemlig Cursor 8, 10 og 13, der spænder fra 310 til 560 hk og vel at mærke i Euro 5.

Med dette program, som ikke er nogen nyhed, er IVECO snart på andet år på en europæisk anden plads lige efter DaimlerChrysler, der jo kan tilbyde motorer helt op til 600 hk i Euro 5.

Sammenligner man med Volvo og Scania slutter Euro 5 allerede hos 500 hk for Scanias vedkommende og ved 520 hk for Volvos vedkommende. Med dette motorprogram står IVECO stærkt på markedet.

Motorerne er alle effektivt arbejdende maskiner, som alle har det til fælles, at de tager fat helt nede i kælderen, det vil sige, at omkring 1000 omdrejninger i minuttet begynder trækkraften for alvor at sætte ind.

Hvorfor vælge manuelt

På gearkasseområdet har man ZFs gearkasser, hvor jeg absolut kan anbefale EuroTronic gearkassen, der er en ZF AsTronic i IVECOudgave. Den har en tredjeplads på min hitliste over gearkasser med automatiseret gearskifte.

Den kan ikke hamle op med de ekstra finesser som friløb m.v. i Volvos I-shift og Mercedes' PowerShift, men selve skiftet klarer den næsten lige så godt. Man mærker det ikke heller ikke selv om, det går opad med fuld kraft. Der er ingen grund til at vælge en gearkasse med manuel gearskifte.

En god finesse ved Stralis med EuroTronic, er når man sætter tempostaten, så skal man ikke til at sætte bremsen bagefter. Den er sat og motorbremsen samt evt. retarder går i indgreb når hastigheden overstiger tempostatens hastighed ret meget. Sådan skal det være - enkelt og sikkert, det gør samtidig arbejdet let for chaufføren.

Den nye IVECO Stralis findes i mange varianter og med forskellige aksel-konfigurationer herunder treakslede trækkere. Der taler man dog kun om 6x2 med mellemaksel, altså en twinsteerversion. Der bør man nok tænke om hos IVECO og tilbyde yderligere en version med nordisk bogie bag drivakslen.

Masser af kunder i Norge og Danmark og andre nordiske lande foretrækker denne akselkonfiguration til kørsel i vinterføre, og derfor er det næsten et must, hvis man vil frem på de nordiske markeder.

Stort slag for trafiksikkerhed

IVECO har ved introduktionen også slået et stort slag for højere trafiksikkerhed. IVECO Stralis kan allerede i dag leveres med ACC, der sætter motorbremsen og eventuel, retarder i indgreb når man kommer for tæt på forankørende køretøjer. Med den nye Stralis kommer anden generation ACC hos IVECO, som går direkte ind og aktiverer driftsbremsen, så man opnår den højest tænkelige sikkerhed.

Sporassistent er også noget man tidligere har lanceret men vi vil nok komme til at se det som et mere fast udstyr i de nye Stralis ligesom ESP også for alvor er blevet et tema.

Højt komfortniveau

Ved introduktionen var der mulighed for at testkøre flere forskellige versioner af de nye Stralis, og selv om det var en kort strækning er det generelle indtryk meget fint.

Det er en ren fornøjelse at køre med versionerne med automatiseret gearskifte, hvorimod versioner med den manuelle gearkasse fra ZF med dobbelt H betjening kræver mere tilvænning.

Leveringen af de nye Stralis starter i Danmark omkring uge 33 - 34 i år. Under pressemødet i Rom forud for testkørslen blev det oplyst, at der allerede er en ordrebeholdning på 3500 stk. af den nye Stralis Cube.

Iveco Stralis Cube Rom 2007 036.jpg: Testkørslen fandt sted i nærheden af Rom, hvor landskabet er kuperet, hvilket giver gode muligheder for at teste lastvognenes kunnen

Iveco Stralis Cube Rom 2007 028.jpg

IVECO vægter trafiksikkerheden højt og ved testkørslen var der et arrangement med prøvekørsel af ESP bremsesystemets virkning på bane, hvor de enkelte testkørere selv kunne prøve virkningen

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088