23948sdkhjf

50 procent modul-skat vedtaget

DTL opfordrer den politiske følgegruppe fra trafikforliget til at atter at overveje om ikke taksten kan nøjes med at være 35 procent højere for modulvogntog over Storebæltsbroen end for andre lastbiler end de 50 procent, der nu er vedtaget

DTL opfordrer den politiske følgegruppe fra trafikforliget til at atter at overveje om ikke taksten kan nøjes med at være 35 procent højere for modulvogntog over Storebæltsbroen end for andre lastbiler end de 50 procent, der nu er vedtaget



DTL har kæmpet en lang kamp for at undgå store taktsforhøjelser for modulvogntog på Storebæltsbroen, fordi høje brotakster risikerer at lægge gift for en effektiv brug af modulvogntog, endnu før det overhovedet er kommet i gang. Alligevel vedtog politikerne forleden at sætte prisen op med 50 procent.

Allerede i begyndelsen af januar skrev DTL til både transportminister og Folketingets Trafikudvalg og gjorde opmærksom på sin modstand mod, at A/S Storebæltsforbindelsen havde indstillet til, at der indføres en ny takstklasse på Storebæltsforbindelsen for køretøjer over 19 meter, og at denne takstklasse bliver 50 pct. højere end takstklassen for køretøjer mellem 10 og 19 meter.

Monopolets tænkemåde

- DTL er indforstået med, at der skal betales mere for modulvogntog. Det er vi, fordi vi helt fra start har accepteret modellen bag Storebæltforbindelsen, det vil sige, at broen er brugerfinansierieret. Desuden er det også meget vigtigt for os, at der findes gode alternativer til Storebæltsbroen, nemlig en god service med færger over Kattegat og Langelandsbæltet samt med jernbanen, siger DTL-direktør Erik Østergaard og tilføjer:

- Vi skulle nødig ende i en ren monopolsituation. Derfor må findes en fornuftig balance - og den mener vi vil ligge på en 35 procent højere takst for modulvogntog - helt på linie med Storebælt's hidtidige takststruktur.

- En 50 procents forhøjelse ligner et udslag af en monopolvirksomheds måde at tænke på, og desværre ser det ud til ,at ejeren, det vil sige staten i skikkelse af Transport- og Energiministeren, har valgt at følge monopolistens ønske om optimering af sin indtægt. Adfærden giver stof til eftertanke - også i relation til en evt. kommende Femern-bæltforbindelse, siger Erik Østergaard.

En forsøgsordning

Det som DTL i sine henvendelser til politikerne gjorde opmærksom allerede i januar var, at der jo i første omgang kun bliver tale om et treårigt forsøg med modulvogntog, og at der i efterspørgselsanalysen i Transportministeriets interne udredning fra marts 2004 skønnes at komme til at køre ca. 266 modulvogntog i forsøget, der vil erstatte ca. 400 af dagens vogntog.

Selvom alle de 134 færre vogntog - i dag - hver dag kørte over Storebæltsforbindelsen, ville det kun marginalt berøre Storebæltsforbindelsens samlede økonomi, idet der p.t. - foruden alle øvrige køretøjer - passerer ca. 3.500 lastbiler pr. dag (inkl. lørdage og søndage).

Og tidligt i forløbet tilkendegav DTL, at der af hensyn til banetransporten, øst-vest-færgetrafikken og de traditionelle lastbilvogntog kunne være mening med en særlig forhøjet takstklasse for modulvogntog på Storebælt, men størrelsen af forhøjelsen bør efter DTLs opfattelse være nærmere 35 pct. - og ikke 50 pct.

Desuden mente DTL, at en eventuel ny takstklasse burde tage udgangspunkt i den maksimal tilladte totallængde på 18,75 meter for vogntog - og ikke de 16,5 meter, som Sund & Bælt lægger til grund.

Tre alternativer

Tre alternative, teoretiske beregninger, der baserer sig på henholdsvis totalvægt, lasteevne i vægt og lasteevne i antal Europa-paller, peger på forhøjelser fra 25 pct. til 40 pct. og dermed en væsentligt lavere forhøjelse end de 50 pct., som Sund & Bælt har foreslået. Det er efter DTLs opfattelse dog ikke muligt i praksis at anvende de alternative, teoretiske beregninger som grundlag for taksering, og vi mener derfor, at det nuværende grundlag for taksering ud fra totallængde fortsat bør anvendes - med den nævnte 35 pct. forhøjede takst for modulvogntog til følge.

DTL gjorde samtidig gældende, at Sund & Bælts forslag om en særlig 50 pct. forhøjet takstklasse for modulvogntog ikke er fair over for vogntog, der i dag dels udnytter den maksimale totallængde på 18,75 meter, dels udnytter den maksimale totalvægt på 48 tons, da transport-omkostningen over Storebælt ved skift fra disse til modulvogntog vil blive væsentligt forøget.

Om igen

Efter vedtagelse fremhæver Erik Østergaard, at det jo efterhånden står klart for enhver, at modulvogntogene kommer, og det er klart, for der er meget store fordele for vognmandserhvervet og for samfundet. Mange vil gerne have del i festen - og altså nu også Storebæltsforbindelsen.

Han er mere rolig, når det gælder Øresundsforbindelsen.

- Vi har forstået, at Øresundskonsortiet har en mere pragmatisk holdning - og derfor har valgt at se tiden an. Der har jo kørt modulvogntog over Øresundsbron til at fra Københavns Lufthavn siden juni 2006, uden at Øresundskonsortiet har følt anledning til en ny takstklasse af den grund, fremhæver Erik Østergaard, som hæfter sig ved en vigtig detalje: Der var ikke var total enighed i den politiske følgegruppe, om det nu skulle være 35 procent eller 50 procent.

- V vi skal opfordre til, at følgegruppen tager deres beslutning op til fornyet overvejelse, siger DTL direktøren.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078