Ny linktrailer til modulvogntog
Sønderjysk vognproducent lancerer speciel dansk version med styring på den bagerste aksel
Den sønderjyske vognproducent HFR i Rødekro, der har overordentlig stor kompetence i udvikling og produktion af moduler til modulvogntog, har netop lanceret en helt ny linktrailer til brug for de kommende modulvogntog.
Den nye linktrailer, er en toakslet trailer med en 15 ton kingpin samt to ti ton aksler, hvor den bagerste aksel er tvangsstyret.
Styringen er af typen Tridec, der er elektrisk hydraulisk. Når man har valgt at udstyre den nye linktrailer med styring på den bagerste aksel, skyldes det ikke mindst, at vogntogskombinationen på den måde får lettere ved at manøvrere. Der skal ganske enkelt anvendes mindre plads, når der skal drejes.
For at kunne læsse af og på fra bagenden er HFRs nye linktrailer udstyret med et hydraulisk forskydeligt lad, som kan skubbes helt ud til bagenden hen over sættevognsskamlen på bagenden af chassiset. Egenvægten opgives af HFR til at ligge på omkring 5,5 ton.
Linktrailere er fleksibleLinktraileren forventes at få en stor udbredelse i Danmark, når modulvogntogene begynder at rulle næste år. Med denne modulvogntogskombination kan den samme trækker nemlig håndtere både linktraileren og den almindelige trailer, når der skal køres uden for det kommende supervejnet, hvor modulvogntogene får lov til at rulle.
Samtidig er det også let at sende et modulvogntog af denne type "løs" over med en færge f.eks. mellem Jylland og Sjælland.
Afleverer en trækker et linkvogntog ved en færge kan den udmærket nøjes med at trucke en almindelig trailer retur - et forhold der passer godt ind i den danske transportindustri hvor fleksibilitet jo er et kendetegn.
HFR har gennem de sidste mange år eksporteret mange nye dollyer til modulvogntog til kunder i Finland, Island, Rusland og Sverige.
-----