23948sdkhjf

Forbruget er ok siger midtjysk vognmand

Hos Nielsen Transport i Give EURO 5 er et must

Hos Nielsen Transport i Give EURO 5 er et must



Man er nødt til at være fremsynet for at kunne klare sig i konkurrencen, siger vognmand Niels Kristian Nielsen indehaver af Nielsen Transport A/S i Give.

- Det betyder, at man også på miljøområdet må være med på forreste kant, og det har for vognmandens vedkommende medført, at alle nyanskaffede lastvogne har så høj en miljøprofil som mulig. Derfor har virksomheden også allerede flere Volvo og Scania lastvogne i både EURO 4 og 5.

Vi har fået lov til at se forbrugstallene på vognmandens Scania R500 med V8 motor i Euro 5 udførelse. Efter lidt over 50.000 kilometers kørsel er forbrugsfaktoren på dieselolie 2,98 km pr. liter.

Forbruget af AdBlue ligger i samme periode på 855,2 liter svarende til en forbrugsfaktor på 59,43 km pr liter. Beregnet i procenter bruger Scaniaen ca. 5 procent AdBlue i forhold til brændstofforbruget.

- Det er nok ok, siger vognmanden til Trans Inform.

- Den toakslede trækker kører nemlig med køletrailere til destinationer i England, Skotland, Irland og Sverige. Undervejs transitteres både Frankrig, Belgien, Holland og Tyskland.

I Irland og Skotland er landskabet ikke bare fladt, så sammenlignet med de øvrige lastvogne vi har, ser forbruget fornuftigt ud, siger vognmanden.

Har vognene i tre år

Han har som regel sine lastvogne i en tre års periode, hvor de når at komme til at køre 500.000 til 600.000 km.

- Herefter skiftes de ud, og så gælder det om at have så god en miljøklassificering som muligt, hvis vognene skal have en god gensalgsværdi, siger vognmand Niels K. Nielsen. Det er en af grundene til, at det er en fordel med så høj en Euronorm som muligt. En anden er selvfølgelig Mauten i Tyskland, og der ud over er der også fare for miljøzoner samt kundekrav.

En enkelt lastvogn i 1996

Nielsen Transport A/S er en typisk selfmade vognmand, der efter at have kørt på Mellemøsten fik blod på tanden og i 1996 selv startede med en enkelt trækker i samarbejde med sin bror Thomas, der er speditør.. I en periode var Niels Kristen Nielsen nødt til at blive hjemme, så der blev sat en chauffør på vognen.

Efterfølgende fandt han ud af, at det jo egentlig gik fornuftigt, så han startede langsomt op med yderligere en og efterhånden blev det til otte trækkere.

I dag er alle vognene beskæftiget hos Andreas Andresen A/S i Padborg, hvortil Niels K. Nielsen har gode relationer. Vognmanden kører selv det halve af ugen, mens han resten af ugen arbejder med administration.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063