23948sdkhjf

Der er begyndt at komme politisk kød på transportens kødben

De mange strategier på transport-området skal samles i en rød tråd. Men der er ikke tvivl om, at transporten er kommet højere op på den politiske dagsorden, siger Michael Svane som vurderer, at en stor del af den politiske mission er tilendebragt. Næste fase bliver at sætte de danske transportvirksomheder fri til at indtage deres naturlige plads blandt de bedste.

De mange strategier på transport-området skal samles i en rød tråd. Men der er ikke tvivl om, at transporten er kommet højere op på den politiske dagsorden, siger Michael Svane som vurderer, at en stor del af den politiske mission er tilendebragt. Næste fase bliver at sætte de danske transportvirksomheder fri til at indtage deres naturlige plads blandt de bedste.



- Vi har chancen for at skabe en platform, som virkelig kan bringe det danske transporterhverv fremad som førende i europæisk sammenhæng og faktisk også på verdensplan, siger erhvervspolitisk direktør i HTS, Michael Svane.

- Vi har faktisk potentialet til det. Kan vi få frigjort alle de kreative kræfter, som præger transportområdet, så står vi i dag med nogle helt enestående muligheder, mener Michael Svane, som også vil have dansk transport, distribution og logistik markedsført internationalt. Derfor ser han gerne en genoplivning af DCD - Distribution Center Denmark, som skal tiltrække udenlandske transport- og logistikvirksomheder hertil med deres viden og vækst

Michael Svane er ikke blind for, at branchen står med en masse daglige problemer, som skal løses - og det skal de nok blive. Sværere er det med den største barriere for en udvikling af dansk transport: Arbejdskraften.

Alle har ansvar

- Der er nu så mange politiske initiativer sat i gang på stort set alle transportens områder, det er jo samlet set et vidnesbyrd om, at transporten er kommet højere op på den politiske dagsorden. Den del af missionen er lykkedes - nogen vil måske sige langt om længe, men der er sat virkelig mange positive tanker i gang.

- Udfordringen er jo at få skabt en rød tråd, som sikrer, at de kønne ord og gode strategier, nu også fører til konkrete resultater - fra politik til hverdag. Og vi har alle sammen et ansvar for at det sker, både på det politiske niveau, organisationerne, ministerierne og deres embedsmænd. Så resultatet bliver til rammevilkår, der kan forbedre konkurrence-evnen.

- Der ligger en godsstrategi klar, formentlig i maj, en havnestrategi, analyse fra Økonomi- og erhvervsministeriet, en rapport om samspil mellem transportformerne og hele energi- og klima pakken fra EU, som sammen med regeringens egen energipolitiske handlingsplan også skal omsættes til konkret handling, siger Michael Svane

Substral

- Vi står i dag med et godt udgangspunkt, vi har en dygtighed og kompetence i transportsektoren. Også internationalt har vi vist stor dygtighed, og kan vi lande disse politiske initiativer rigtig, ja, så vil det sætte en turbo på udviklingen for langt størstedelen af de danske transportvirksomheder

- Forudsætningen er selvfølgelig, at vi gør vores hjemmearbejde i virksomhederne og organisationerne. Men de krav til effektivitet som samfundet stiller til transporterhvervet kan kun realiseres, hvis de grundlæggende rammer - eller friheden til at drive en anstændig og lovlige virksomhed er tilstrækkelig store. Der kræves blot lidt substral, fastslår han

Sanktionerne

Køre- hviletidssagen har domineret sektorens dagsorden meget i de sidste år.

- Det har været trist at skulle bruge så mange kræfter på en sådan sag. Vi ville hellere have brugt kræfterne på at udvikle vilkårene for erhvervet

Men garnet i køre-hviletids-sagen blev som i julesangen strammet så meget, at det risikerede, at kvæle ikke kun de berømte brodne kar. Kvælningstendenserne bredte sig jo lidt ind i den sunde del af transporterhvervet. Og derfor er det positivt, at vi har fået reelle indrømmelser og lempelser fra det politiske niveau. Det er med til at skabe grundlag for, at vi kan arbejde med det, der skal bringe erhvervet frem - nemlig globale konkurrencevilkår, som gør, at danske transportvirksomheder i endnu højere grad kan udvikle sig til at skabe et Danmark, der er et af de førende transport- og logistik lande i verden.

Vognmanden i Herning

- Der er en rød tråd fra vognmanden i Herning til det som sker i Bruxelles og transportens centrale rolle som drivkraft i globaliseringen. Globaliseringen er i virkeligheden hver mands eje, vurderer Michael Svane.

- Den dygtige danske transportsektor har en platform for at udvikle sig. Jeg håber, at transportmessen Transport 2007, som altid har været et positivt udstillingsvindue for den danske transportsektor vil vise, at vi har hold i billetterne, når vi siger at vi har et usædvanligt kvalificeret erhverv, både når det gælder chauffør- og funktionærsiden og når det gælder vognmænd og ledelser.

- Nu er udfordringen at få samspillet mellem transportformerne og infrastrukturen til at blive bedre. Infrastrukturen er jo vognmandsmændenes arbejdsplads, men det er samtidig forudsætningen for yderligere vækst. Både veje, havne, terminaler, lufthavne, baner, udgør rammen for, at vi kan flytte gods varer og personer, påpeger han.

De tusinde blomster

- Lad os håbe, at de politiske initiativer vil være med til at få tusind blomster til at blomstre. At vi vil se startskuddet til en kreativitet og en galskab i ordets bedste betydning, som slipper kreativiteten løs, skaber innovation, nye produkter, nye koncepter i virksomhederne.

- Kampen om arbejdskraften er jo det andet alt-overskyggende element i erhvervets udfordring. Her skal transporten gøre sig lækker i forhold til de unge. Vi må lære nogle score-tricks.

- Transportvirksomhederne skal på lige fod kunne tiltrække de unge - og ny arbejdskraft i det hele taget, hvad enten det er danskere eller udenlandske folk til de job, vi har i branchen.

- Tænker vi ikke utraditionelt, så er det klart, at vi ligger i en situation, hvor vi har et stort potentiale på markedet og store muligheder, men ikke at vi får den arbejdskraft, som kan bære mulighederne igennem - og så får vi ikke den del af udviklingen, som vores betydning og rolle tilsiger, understreger Michael Svane

Image

- Erhvervets image er et emne, som vi skal arbejde endnu hårdere med, så vi ikke bliver tabere i kampen om de unge. Demografien i vognmandserhvervet viser, at vi i mere end en forstand skal have et generationsskifte. Vi har en både på vognmands- og chaufførsiden mange, som hastigt nærmer sig en pensionsalder. Derfor skal have nyt blod ind, som kan bære videre og samtidige skabe en kompetence-udvikling i virksomhederne, så vi kan matche globaliseringens og markedets udfordringer om hurtig og effektiv transport

- Og lykkes den politiske mission, som er sat i søen nu, og vi kender vores besøgelsestid, Så har jeg den grundlæggende optimisme, at transporterhvervet udvikler sig til en at de absolut stærkeste danske erhvervssektorer. Så behøver vi ikke længere se med misundelse på søfarten, mener han.

Lad bødepenge betale forskning

Michael Svane understreger samtidig hvor afgørende vigtig transportforskningen er, når det gælder om skaffe den nødvendige nye viden til virksomhederne.

- Forskningen skal have flere midler. Her må vi kunne hente midler fra den automatiske trafikkontrol, som giver et par hundrede millioner hvert år. De kunne øremærkes til transportforskning og trafiksikkerhedsarbejdet. Det kan bidragyderne nok godt se fornuften i. Det er et af vores forslag.

Et dansk center

- Det er også vigtigt, at vi kan tiltrække udenlandske transportvirksomheder og logistikvirksomheder, og virksomheder, som ønsker at etablere terminaler, lagre osv.

Regeringen har afsat midler i globaliseringspuljen til at markedsføre Danmark, og vi foreslår, at man genopretter DCD og gøre reklame for Danmark som centrum for transport, distribution og logistik i Europa. Vi har allerede mange spillere så som DSV, Københavns Lufthavn, Blue Water, DHL, søfarten jernbaner - vi har helt naturlige muligheder for at udvikle Danmark som transport- logistikcentrum.

Det ypperste

Det er jo en af kampene internationalt at have tiltrækningskraft. Og jo flere, som kommer hertil, jo bedre muligheder har vi for at tilegne os den ypperste viden inden for transport- logistik og distribution. Jo bedre vi lykkes med et sådant centrum i Danmark, jo nemmere skaber vi både kompetenceudvikling samtidig med, at vækst og beskæftigelsen sikres, siger Michael Svane.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063