23948sdkhjf

Lempelser i sanktionerne

En af de største ændringer i vognmændenes og chaufførernes hverdag, var da de nye omfattende regler for køre- hviletids med tilhørende voldsomme stramninger i sanktionerne ved selv mindre overtrædelser trådte i kraft i september 2005.

En af de største ændringer i vognmændenes og chaufførernes hverdag, var da de nye omfattende regler for køre- hviletids med tilhørende voldsomme stramninger i sanktionerne ved selv mindre overtrædelser trådte i kraft i september 2005.



Det viste sig hurtigt at være så omfattende et indgreb, at det prægede hverdagen hos alle, der arbejdede med godstransport på landevej. Hvor sigtet var, at komme efter nogle brodne kar, der så stort på reglerne, ramte man med bødekataloget også den ansvarlige vognmand og alle de seriøse chauffører på en måde, så de følte sig truet i hverdagen. Dem, der som den mest selvfølgelig ting overholder loven og altid har gjort det, følte sig pludselig under pres alligevel. Hvornår kommer jeg ved et uheld eller i øjebliks ubetænksomhed til at begå en lille fejl, som pludselig får store konsekvenser - kæmpe bøder til chaufførerne og dobbelt så store til vognmanden, som har objektivt ansvar. Klip i kørekortet for en bagatel. Og følelsen af hele tiden at være i skudlinjen

Dialog etableret

Derfor gik organisationerne sidste år til justitsministeren og fik en dialog i stand inden erhvervet blev helt frustreret. Kravet var lempelser og branchen havde selv mange forslag bl.a. omkring den såkaldte kumulations-beregning, hvor køretiden både før og efter pausen lægges sammen til én lang køretid, hvis hvilet eller pausen er for kort - og derfor udløser hårde sanktioner. Organisationerne afleverede eksempler på urimelighederne fra branchens hverdag.

Og på et møde den 21. februar opnåede branchens repræsentanter store dele af, hvad de var kommet efter. De var blevet hørt, og justitsministeren præsenterede en pakke med lempelser af sanktionerne og ændret administrativ praksis i situationer, hvor der er tale om mindre overtrædelser af reglerne om pause og hvil, og hvor færdselssikkerheden ikke bringes i fare. Det var lempelser og ændret administrativ praksis, som ville kunne gennemføres med kort varsel.

Transporterhvervet tog i det store og hele positivt imod justitsministerens udspil og muligheden for en hurtig ikrafttræden, men ønsker nu at se nærmere på det konkrete indhold og konsekvenserne af udspillet. Det er aftalt, at transporterhvervet inden for kort Transporterhvervet mangler dog fortsat en imødekommelse i forhold til frakendelse af førerretten i forbindelse med efterfølgende virksomhedskontrol.

Hvordan synes I selv det går?

Bødekataloget og sanktionerne har ramt hårdt i det danske godstransporterhverv. Samtidig med, at regeringen satser på transporterhvervet som et kommende udviklings-område og vækstforum slår bødekataloget benene væk under mange af de seriøse vognmænd. For dem var lempelserne absolut påkrævet. Men er det nok. Vi har spurgt rundt omkring og svarene varierer. De fleste synes, at det er for lidt

Overhovedet ikke tilfreds

Jeg synes, vi bliver straffet meget. Vi er et udsat erhverv. Måske må vi gå til Folketinget

Vognmand Bent Højhus. Højhus Transport, Ringkøbing:

- Vi er overhovedet ikke tilfreds med lempelserne. Hvem er de gode for?

Jeg synes for eksempel, det er forkert, at man må pille skiven ud, for det er en opfordring til snyd. Skiven skal blive i, når chaufføren er i bilen. Jeg sætter også spørgsmålstegn ved kumuleringen, - bødeprocenten bliver urimeligt høj, og i værste fald kan chaufføren miste kørekortet. Jeg synes, det er fint med "minutterne" - det er gjort i en god mening.

Bøder mod bevidst snyd

Men jeg synes også, der skal falde en bøde, hvis der er tale om gentagne og bevidste overtrædelser. Hvis det er sat i system, skal der slås hårdt ned. Det er efter min mening også galt, at lempelserne på færgereglen kun gælder i Danmark, så mister den jo ligesom lidt sin effekt. Lempelserne er kommet gennem forhandler og uden, at det har været oppe i Folketinget. Men hvis det er nødvendigt at gå via folketinget for at få bedre vilkår, må vi gøre det. Så må det kræve det mere arbejde. Jeg synes, vi bliver straffet meget. Vi er et udsat erhverv.

Det er ingen nem opgave

Alene det at vi fik lempelserne så forholdsvis hurtigt igennem, synes jeg er en stor fordel.

Vognmand Jan Hansen, Skanderborg:

- Det er sjældent man får det hele, og hvad angår lempelserne, er nogen sat til at forhandle. Og de skal tilgodese begge parters interesser. Det er ikke altid nogen nem opgave, så jeg tror, vi skal være tilfreds med det, vi nu har fået. For hvornår er nok nok? Og i øvrigt er der andet, der skal passes ind samtidig, Alene det at vi fik lempelserne så forholdsvis hurtigt igennem, synes jeg er en stor fordel. Vedrørende de konkrete ændringer mener jeg, at bare de bliver generelle, forstået på den måde, at de tolkes ens i samtlige EU-lande, så synes jeg, det er blevet betydeligt bedre. Lempelserne kommer også til at betyde noget positivt for os.

Fik et par pæne bøder

Vi kører off-shore gods mellem Holland/Belgien og England/Skotland og fik et par pæne bøder i starten for fuldstændigt latterlige overtrædelser af køre- hviletiderne, og dem vil vi med det nye bødekatalog ikke få flere af. Jeg er imidlertid bange for, at 11 timers hvilereglen kommer til at betyde afgang af chauffører fra erhvervet, - og det siger jeg fuldstændigt uden at tænke på økonomien. Jeg synes bare ikke man kan byde folk, at de skal holde hvil i 11 timer.

Det er småjusteringer

Lempelserne er set med mine øjne ikke nok, - men det vil de på den anden side måske aldrig være.

Vognmand Leif Hansen, Gedved:

- Det er min indstilling, at hvis alle kørte efter reglerne og altid gjorde det, var der slet ingen grund til at lempe sanktionerne. Men nogen misbrugte systemet, og gjorde det konsekvent og med vilje, så myndighederne var nødt til at skride ind. Min mening om de aktuelle lempelser er, at det er småjusteringer, der slet ikke gavner. Der er mangel på rastepladser og mangel på toiletter, - og det er umenneskeligt at forlange, at man skal holde der så længe. Så lempelserne er set med mine øjne ikke nok, - men det vil de på den anden side måske aldrig være.

Fri for "dummebøder"

"Dummebøder" bliver vi fremover forskånet for, men færgereglen, der må brydes to gange, før hammeren falder, gælder kun i Danmark og ikke i Norge og Sverige. At den lige findes i Danmark er måske ikke så vigtigt. Og bestemmelsen "sket i går - straffet i dag", der er baseret på det myndighederne kalder kumulering er også uretfærdig. Desuden er jeg skuffet over, at det tog så lang tid - vi skulle have haft svar i december måned, men så kom julen, og så blev det hele trukket i langdrag - indtil nu. Men der skal selvfølgelig være regler, og når de er der, skal de også overholdes.

Det er stadig ikke nok

Det er fortsat sådan, at politikerne skræmmer de dygtige chauffører væk fra erhvervet.

Vognmand Per Henrik Jensen, Støvring_

- Der er kommet nogle tiltag, men jeg synes ikke, det er nok. Det er stadig sådan, at politikerne skræmmer de dygtige chauffører væk fra erhvervet. Ingen vil køre eksport mere. Jeg har i 18 måneder mærket chaufførmangelen kraftigt og kan ikke forstå, at politikerne ikke kan indse, at det er så stort et problem. Vi har prøvet at ansætte udenlandske chauffører, men det går ikke, for selvom vi instruerer dem omhyggeligt, er det ikke altid de har forstået hvad vi siger. Omkring lempelserne, synes jeg, det er mærkeligt, at man ikke har taget fat i Det Objektive Ansvar og gjort noget ved det. Hvis vognmanden har instrueret chaufføren i køre-hviletidsreglerne, sagt, hvordan de skal forstås, og kan dokumentere det, er det uretfærdigt at straffe vognmanden, når chaufføren ikke overholder reglerne.

Skiven skal blive i

Jeg mener også, det er forkert, at skiven kan tages ud om natten, og jeg er heller ikke glad for kumuleringen, altså at man bliver straffet med tilbagevirkende kraft. Jeg synes, man skulle bestemme, at kørsel under 20 km/t ikke er kørsel, men forflytning af lastbil til eller fra rampe, eller et par meter frem eller tilbage på en rasteplads.

Køres der så langsomt, kan man ikke være til fare for færdselssikkerheden, og bør heller ikke jagtes for afbrudt pause. Til gengæld synes jeg, lempelsen omkring færgereglen er god. Vi har 15 kølebiler, der kører med letfordærvelige fødevarer i Skandinavien, og der er det vigtigt, at varerne kan komme i kølehus. Det er også i positivt, at der kan overskrides med nogle minutter, og at der kun falder én bøde - uanset hvor mange fejl der er på skiven.

---

Et skridt i den rigtige retning

Bødekataloget er alt for restriktivt. Det passer efter min mening ikke til en branche, som samfundet er så afhængigt af.

Inge-Merete Koch, ERA Transport, Odense:

- Jeg oplever lempelserne som et skridt i den rigtige retning. De indvendinger, som diverse organisationer er kommet med overfor især justitsministeren, har gjort indtryk. Men det næste spørgsmål er så, om lempelserne er tilstrækkelige. Og det kunne jeg godt tvivle på, for hele grundlaget bag bødekataloget er alt for restriktivt. Det passer efter min mening ikke ind i en branche, som samfundet er så afhængigt af. Og hvis jeg ser mig omkring, kan jeg heller ikke finde andre erhverv, der har tilsvarende bødekataloger.

Positive lempelser

Men lempelserne har alt andet lige været positive, overordnet betragtet. Vi kan leve med dem, fordi de er "bedre" end den første fortolkning med de meget høje bøder for små bagateller.

Den nye aftale er vel en fordel for både politikerne og vognmændene: vognmændene fik små indrømmelser, og politikerne har ikke mistet ansigt, da lempelserne ikke er særligt vidtgående.

Objektivt ansvar for hårdt

Til gengæld synes jeg, at de vognmænd, der virkeligt overtræder reglerne skal straffes hårdt.

Vognmand Peter W. Sørensen, Ikast

- Jeg har ikke sat mig ind i alle detaljerne omkring lempelserne, men jeg vil gerne citeres for, at jeg synes, det objektive ansvar er for hårdt. Det er simpelthen uretfærdigt, at jeg kan blive straffet så hårdt som det er tilfældet, når jeg sidder inde i min stue og har ti chauffører kørende rundt. Det er umuligt for mig at holde øje med, om de alle sammen overholder reglerne, som de skal.

Slå hårdt ned

Til gengæld synes jeg også, at de vognmænd, der virkeligt overtræder reglerne, de skal straffes hårdt. Dem skal man slå langt hårdere ned på, efter min mening.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14