Havnenes grå eminencer
Lastbilen spillede en meget stor birolle, da Danske Havne afholdt havnekonference i Frederikshavn.
Det traditionelle - og triste - slagsmål mellem transportformerne om godset er stort set forstummet i de sidste par år, hvor alle har haft mere end rigeligt at se til.
Men frygten for den konkurrencestærke lastvogn stak overraskende hovedet frem, da brancheorganisationen Danske Havne afholdt generalforsamling med efterfølgende konference i Frederikshavn.
Det var Esbjerg Havns havnechef Ole Ingrisch, der gav lastbilen et skud for boven.
Ingrisch fremhævede i sit i øvrigt interessante indlæg om intermodale løsninger behovet for at tænke utraditionelt, hvis fremtidens stigende godsmængder skal flyttes.
- Vejnettet er ved at sande til og det er nødvendigt at finde alternative løsninger. Det kræver imidlertid store investeringer i alternative transportformer som jernbane og havne, sagde Ole Ingrisch.
Han havde også et bud på, hvor de mange penge skulle komme fra. Esbjergs Havnechef forslog politikerne indførte køreforbud for lastvogne i myldretiden på de mest belastede motorvejsstrækninger.
- Så behøver man ikke at bruge pengene på at udbygge Vejlefjordbroen eller motorvejen over Fyn, sagde Ole Ingrisch.
AdfærdsreguleringHavnechefens udmelding vakte interesse hos folketingsmedlemmerne Rasmus Prehn (A) og Martin Lidegaard (B), men fik ikke direkte opbakning.
- Jeg tror godt jeg kan fastslå, at Ole Ingrich meget markante udspil om at lukke vejene for tung trafik, ikke får fra os - Socialdemokraterne. Det er lige vel drastisk og jeg er sikker på at det vil føre til stormløb på Christiansborg fra forskellige aktører i transportsektoren, sagde Rasmus Prehn.
Men Rasmus Prehn fastslog, at det var et helt klart politisk mål, at flytte gods fra landevej til jernbane og sø.
- Udviklingen i godsmængderne og trafikken i almindelighed, går at det er klart at vi er nødt til at se åbent på mulighederne for at flytte gods over på andre transportformer end vej og satse mere på udviklingen af intermodale transportløsninger. Her er der efter vores mening brug for en helhedsstrategi, hvor man blandt andet fokuserer målrettet på en bedre integration mellem transportformerne, sagde Rasmus Prehn.
Men den unge socialdemokrat mente ikke, at politiske gulerødder kunne stå alene, der er også brug for stok, hvis godset skal flyttes fra vej til tog og skib.
- Jeg er sikker på, at vi i løbet af få år vil se et maut-system i Danmark for den tunge trafik. Det er et nødvendigt adfærdsregulerende tiltag, hvis vi skal flytte gods over på andre transportformer, sagde Rasmus Prehn.
ModulvogntogRasmus Prehn fremhævede det kommende forsøg med modulvogntog, som et væsentligt skridt for mere effektive transportløsninger.
- Havnene kan se frem til en meget bedre opkobling til vejene med modulvogntogsforsøget, der har historisk bred opbakning i Folketinget fra SF og til Dansk Folkeparti. Modulvogntogsforsøget er et skridt i den rigtige retning, sagde Rasmus Prehn.
Kontorchef i Transport- og Energiministeriet Claus Baunkjær fastslog, at modulvogntogsforsøget var begrænset til 10 havne, fordi det gjaldt om at komme i gang her og nu på den eksisterende infrastruktur. Baunkjær vurderede - personligt - at flere havne hen ad vejen ville blive åbnet for modulvogntogene.
Folketingsmedlemmet Martin Lidegaard (B) var også positiv over for modulvogntogsforsøget - men med forbehold.
- Jeg kan ikke gå ind for et storskalaforsøg med modulvogntog, hvis der ikke samtidig sker markante forbedringer af vilkårene for godsbanen og havnene, sagde Martin Lidegaard.
Klima-rapportenDet radikale medlem af trafikudvalget Martin Lidegaard valgte i sit indlæg at fokusere på den globale opvarmning og de udfordringer som transportsektoren står over for i den forbindelse.
- Den rapport som FN's klimapanel - der består af 2000 forskere - har udsendt, fastslår, at den globale opvarmning er et faktum og at vi kun har 15 år til at gøre noget ved problemet. Det kan vi ikke bare sidde overhørigt og Danmark bør være et foregangsland, sagde Martin Lidegaard, der dog lovede at en dansk indsats på området skulle ske på økonomisk forsvarlig vis.
Transportsektoren står for en betydelig andel af den CO2 udledning, som angiveligt er årsag til den globale opvarmning.
- Der er behov for et paradigmeskift inden for godstransporten, hvor man går fra det nuværende fokus på markedsorienteret drift, til en driftsform der værner om miljøet, sagde Martin Lidegaard.
Denne 'planøkonomiske' bemærkning fik flere havnefolk til at løfte pegefingrene.
-----