Kroghejs er bare fremtidens løsning
Kroghejs er meget udbredt i vore nabolande - nu begynder det at blive mere almindeligt her til lands. Kroghejs er en både hurtigere og langt mere fleksibel løsning end det tradtionelle wirehejs
I takt med at tiden bliver mere kostbar, stiger behovet for hurtigere løsninger.
Derfor er det gode gammeldags wirehejs ved at blive indhentet af kroghejs. Faktorer som arbejdsmiljø, chaufførløn, strammere regler omkring arbejdstid, digital fartskriver m.v. er med til at presse arbejdstiden mere sammen, og derfor må man finde steder, hvor der kan spares tid.
Og her er det helt oplagt at gå over til kroghejs: Chaufføren kan ganske enkelt operere flere containere hver dag - selvfølgelig afhængig af hvor langt, der skal køres med den enkelte container.
Men chaufføren slipper for at skulle ud og sætte de to wirer på. I stedet kan man inde fra førerhuset med et joystick styre krogen sikkert ud til fronten af containeren og dermed få fat i containeren og hurtigt trække den op på lastvognen. Det kan ske helt uden at chaufføren behøver at forlade førerpladsen.
Et skub med krogenOmvendt når containeren skal sættes på plads på jorden, så kan den skubbes ind på plads med krogen. Med kroghejssystemet får man mange fordele. F.eks. er der ikke fare for, at der er en wire som pludselig brister under optrækningen. Et forhold som i værste fald kan have katastrofale følger.
Kroghejset har også den bedst mulige optrækningsvinkel på ladet, så der ikke er så stor risiko for at læsset forskubber sig under optrækningsfasen, og det er let at få fat i en container, som måske står så uheldig placeret, at lastvognen ikke kan komme til at holde foran i forlængelse af containeren. Måske er der en som har parkeret en bil foran containeren. I sådanne situationer kan man bare skyde krogen ud og lade den få fat i containeren, hvorefter den trækkes ud og op på vognen.
Supereffektivt kroghejsHos vognmandsfirma Gert Andersen i Sdr. Kastrup på Djursland, vidste man da også godt hvordan det skulle være, da opbygningen til denne Månedens Køretøj blev bestilt hos SAWO i Randers.
Man skulle have et supereffektivt kroghejs med bagtip og en kapacitet på 20 ton. Det måtte ikke være for højt og samtidig skulle det kunne arbejde meget hurtigt. Kroghejset blev lagt på en ny treakslet Volvo FM 480 Euro 5, der betjener to genbrugsstationer med transport af genbrugsprodukter i affaldscontainere.
Fartsskriver stjælerAndersen, der er søn af vognmand Gert Andersen, siger til Trans Inform, at vognen har et fast program,som den arbejder efter hver eneste dag, og det kniber faktisk at nå programmet. Det skyldes primært den digitale fartskriver, som stjæler meget af arbejdstiden, fordi vognen har mange stop i løbet af en arbejdsdag.
Avanceret køretøj- Vognen blev skræddersyet til opgaven, og da vi i forvejen har en MAN lastvogne med et kroghejs fra en anden udbyder, vidste vi præcis hvad vi ville have og hvilke krav kroghejsvognen skulle opfylde, siger Rene Andersen.
Kroghejset fra SAWO er fyldt med gode finesser. F.eks. kan det yderste led af armen med krogen bevæges.
Det betyder, at krogen f.eks. kan tage en container, som står helt tæt inde ved bagenden på vognen. Har man behov for at have påhængsvogn med, kan kroghejset let og elegant skubbe en container over på påhængsvognen. Det er en noget mere problematisk affære med et wirehejs.
Kroghejset er også af den lave type som betyder, at der spares ti centimeter i højden i forhold til en SAWO standardkroghejs. Et forhold der har stor betydning, når man som hos vognmand Gert Andersen kører med mange høje containerkasser.
CentralsmøringDet hydrauliske system er helt tilpasset såvel lastvognens motor som hejseaggregatet og de opgaver der skal udføres. Den hydrauliske pumpe er af mærket Voac, der i gamle dage hed en Volvo Flyg pumpe.
Optrækningen af en fuld lastet container foregår takket være det godt afstemte hydrauliksystem næsten i tomgang. Opbygningen er lavet med krankonsol i bagenden, så der kan sættes kran på vognen, hvis der er behov for det.
For at sikre levetiden på kroghejset har Gert Andersen fået leveret Volvoen med et Vogel centralsmøreanlæg. Det er næsten et must på et kroghejs, fordi der er mange bevægelige dele som kræver regelmæssig smøring, og med centralsmøring sikrer man, at der bliver smurt konstant.
Mange smørenipler vil måske også være svære at komme til i det daglige, hvis der skulle smøres med en almindelig fedtsprøjte.
Ingen koblingspedalSom chassis faldt valget på en Volvo FM 480 i en Euro 5 version med I-shift gearkasse, der er leveret af Skift Lastbil A/S i Herning.
Hos vognmandsfirmaet i Sdr. Kastrup var der ingen tvivl om valget af transmission. Man er simpelthen oven ud tilfreds med I-shiftgearkassen.
Firmaet har også en Volvo FH 520 med tandembogie som transporterer tømmer med en tilkoblet fireakslet påhængsvogn. FH', der også er udstyret med I-shift, og som konstant kører på dårlige skovveje.
På trods af det automatiserede gearskifte klarer den sig godt i dårligt føre. Dengang begge de to Volvoer blev bestilt var der ingen tvivl: de skulle selvfølgelig være med I-shiftgearkasse, hvor der som bekendt ikke er nogen koblingspedal.
Højeste miljøkravNår vognmandsfirmaet valgte en Euro 5 version skyldes det ikke mindst et krav fra kunden.
- Det står i kontrakten, at lastvognen gerne må opfylde de højeste miljøkrav, siger René Andersen.
Chassiset er udstyret med luftaffjedring på alle tre aksler og udstyret med en bogieaksel, der er tvangsstyret så vognen let kan køre om hjørner med et minimalt dækslid til følge. For at kunne tjekke godsvægten er der også vægtindikatorer på lastvognen.
Vognen er bygget meget flot op og bærer gennemgående præg af et højt kvalitetsniveau.
-----