23948sdkhjf

EUs diesel-holdning svækker vejtransporten

EUs plan for dieselafgift rummer ikke den harmonisering, som bl.a. DTL har arbejdet for. Det er endnu en ting, der gør det sværere at drive transportvirksomhed i Danmark, selv om det øvrige erhvervslivs behov for godstransport stiger og stiger.

EUs plan for dieselafgift rummer ikke den harmonisering, som bl.a. DTL har arbejdet for. Det er endnu en ting, der gør det sværere at drive transportvirksomhed i Danmark, selv om det øvrige erhvervslivs behov for godstransport stiger og stiger.



- Det er uambitiøst, at EU ikke harmoniserer dieselafgiften i medlemslandene, men i stedet fastsætter et minimumsniveau, som oven i købet skal forhøjes hvert andet år - i 2010, 2012 og 2014. Effekten er reelt en stigning i beskatningen af vejtransport til skade for vækst og beskæftigelse i den europæiske økonomi. Det er ikke vejen frem.

Det konkluderer DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen på baggrund af Kommissionens nye forslag om beskatning af professionel diesel. Det går ud på, at mindste-afgiften pr. 1.000 liter diesel i skal forhøjes til forhøjet til 380 Euro i 2014.

- Kommissionens nye forslag ændrer ikke umiddelbart så meget på situationen i Danmark, hvor afgiften på dieselolie i dag er på 368 Euro pr. 1.000 liter (svarende til 2,73 kr. pr. liter). De danske afgifter er i forvejen så høje, at der først i 2014 er udsigt til, at de danske afgifter overhales af EU's nye minimumsafgift med 12 Euro pr. 1.000 liter, siger Søren Hyldstrup Larsen, som videre siger :

- DTL forudsætter selvfølgelig, at den danske regering vil kæmpe for at kunne fastholde sit skattestop - og søge at indføre det også i andre EU-lande

Et blålys

Kommissionens forslag lægger samtidig op til at give større fleksibilitet til medlemslandene ved fastsættelse af afgifterne. Hvis der indføres vejafgifter, gives med forslaget lov til at sænke afgiften for professionel diesel til et lavere niveau end gældende 1. januar 2003 - dog ikke under minimumsafgiften, og den samlede beskatning må ikke falde.

- Det er positivt, at Kommissionen søger at introducere mere fleksibilitet i systemet, men hvis minimumsafgiften for dieselolie forhøjes så meget, som Kommissionen lægger op til, er det jo et blålys at tale om, at den samlede beskatning kan holdes uændret ved en eventuel indførelse af vejafgifter.

Hvor er harmoniseringen?

- Forslaget åbner samtidig reelt op for skræmmende perspektiver. Vejafgifter betales jo af alle, der anvender de pågældende veje, men sænkede dieselafgifter giver kun fordel til dem, der tanker i det pågældende land. Det vil sige, at en dansk vognmand, der kører gennem f.eks. Tyskland, risikerer at skulle betale den fulde vejafgift, men han får kun glæde af en sænket dieselafgift, hvis han også tanker i Tyskland. Og det er nu engang mest tyske transportvirksomheder, der tanker i Tyskland. Ved ikke at ville tage skridtet fuldt ud og foreslå harmonisering af dieselafgifterne bidrager Kommissionen til at øge konkurrenceforskellene mellem landes transportvirksomheder, lyder det fra DTK

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062