Tachograf-sagen fortsætter
DTL har henvendt sig direkte til EU's transport-kommisær Jacques Barrot med problemerne med den digitale tachografs funktion som tidsrøver - Den tekniske opsætning af tachografen må ændres.
I et konkret eksempel beskriver DTL overfor EU-kommissæren, at man direkte kan se, at der er en betydelig forskel i måling af køretid mellem den digitale tachograf og den gamle analoge.
En vognmand, som kører mellem Nordjylland og Fyn, oplever således, at der en halv til en hel time mindre køretid om dagen med den digitale tachograf. Hvor en tur normalt tog ni køretimer, tog den samme tur 10 timer med den digitale tachograf, således at vognmanden på grund af køre- hviletidsbestemmelserne kun kunne køre to ture om ugen mod normalt tre eller fire ture.
Sagen fik DTL til at dykke ned i substansen og sammen med ITD gennemføre en undersøgelse, hvis resultat rystede mange.
Ifølge DTLs beregninger koster det - når den digitale fartskriver er fuldt indfaset - branchen mindst 1,2 mia. kr. om året alene i Danmark og i Europa anslår DTL, at det årligt kan koste de 27 EU-lande et samlet tab på 100 milliarder kroner.
Tekniske SpecifikationerDet er alvorlige tal, men hidtil har DTL ikke fået EU-systemet til at tage problemet seriøst.
- Det er fortsættelsen af en farce, lød det fra DTLs Morten Lindbo over et volapyk-svar, som EU-kommissionen endelig er fremkommet med til EU parlamentarikeren Anne E. Jensen på hendes forespørgsel til Kommissionen i december sidste år om forskellighederne på den analoge og digitale fartskriver.
Anne E. Jensen spurgte både til det de tab, tachografen skaber, og om det kan lade sig gøre at ændre de tekniske specifikationer, og om Kommissionen i så fald havde tænkt sig at ændre dem. Kommissionen har til dette svaret: "At ændre den tidsmæssige opløsning af aktiviteterne i den digitale fartskriver fra et minut til sekunder vil give tekniske problemer, særlig med interoperabiliteten mellem de nye fartskrivere og de eksisterende førerkort".
- Det er jo netop det, som vi ønsker løst, for at fortsætte på den måde vil koste EU 100 mia. kr. i tabt produktion i transporterhvervet", påpeger Morten Lindbo.
Indsats ønskesI brevet til kommissær Barrot gør DTL opmærksom på, at årsagen til forskellene mellem de to tachografer er den tekniske specifikation af den digitale tachograf.
DTL ønsker samtidig, at Kommissionen forholder sig til problemet overfor følgegruppen MIDT projektet, som skal holde øje med problemer med den digitale tachograf.
- Vi mener, at produktionstabet er så alvorligt, at en ændring af de tekniske specifikationer omkring køretid må have prioritet, skriver DTL-direktør Erik Østergaard til transportkommissæren, som anmodes om at yde en personlig indsats for at fremme sagen.
-----