Transporten slipper ikke for den dyre terror-sikring
Lettelsen var mærkbar, da EU-Kommissionen i januar opgav at lægge et nyt og tungt åg på de europæiske erhvervsvirksomheder, med et krav om terrorsikring af alle led i transportkæden. Men Kommissionen har reelt kun lagt forslaget i fryseren, som det hedder på EU-sprog. Stærke kræfter i EU og i medlemslandene mener stadig, at det terrorsikringstiltag, der allerede er indført inden for luft- og søfart og på farligt gods, ikke er nok. Lastbiler og godstog skal også inddrages.
- Presset er bestemt ikke borte, selv om man politisk er lidt tøvende over for nye tiltag i øjeblikket. Udsættes Europa for et terrorangreb, så kan Kommissionens forslag hurtigt tøs op igen, vurderer EU-chef Søren Hyldstrup Larsen fra DTL.
- Selv om de mange tiltag, der er sket inden for terrorbekæmpelsen siden 2001 har rustet myndighederne langt bedre til at imødegå terrortruslen, så vurder eksperter i Bruxelles, at truslen i hvert fald ikke er blevet mindre, måske endda større, fortæller Søren Hyldstrup Larsen.
Kritisk infrastrukturMens transportkæden indtil videre slipper for milliardudgifter til terrorsikring, så rammes dele af transportbranchen formentlig indirekte af et andet tiltag fra EU-Kommissionen. Her arbejder man netop nu på et forslag om sikring af kritisk infrastruktur. Selv om fokus overordnet ligger på traditionelle infrastrukturobjekter som veje og kraftværker, så vil forslaget formentlig også omfatte visse havne og logistikcentre.
Myndighedernes indsats inden for terrorbekæmpelse og især idéen om at udbrede ansvaret til erhvervslivet vækker kritik i HTS, hvor direktør Michael Svane heller ikke tror transportbranchen har set det sidste initiativ, når det gælder terrorsikring.
- De tiltag vi har set på sikkerhedsområdet, viser en kedelig tendens til at skyde med spredehagl. De bliver simpelthen for brede og rammer derfor virksomheder og aktiviteter, hvor der ikke er nogen reel risiko, advarer direktør Michael Svane, HTS.
I Bruxelles vurder Søren Hyldstrup Larsen, at der mindst vil gå et par år, før der kommer nye tiltag.
- Det man siger her er, at man indtil videre sætter sin lid til det nye system på toldområdet, hvor virksomheder kan lade sig godkende og registrere som såkaldt ?Authorized Economic Operator?. Selv om det egentligt er indrettet til handel med lande uden for EU, så forestiller man sig, at det også får en betydning på transporter inden for EU, hvis det bliver en kvalitet for transportkøberne, at anvende godkendte transportvirksomheder, siger Søren Hylstrup Larsen.
-----