23948sdkhjf

Forstår politikerne virkelig hvor alvorlig trængselssituationen

Vi kan virkelig glæde os over, at transporterhvervet og ikke mindst landevejstransporten har fået de toneangivende politikeres interesse. Vi mærker klart, at vi er mere i fokus end tidligere. Det gælder både økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsens oplæg til branchen og transportministerens tiltag med bl.a. Infrastrukturkommissionen og den infrastrukturdag, som ministeren afholdt. Det er alt sammen med til at sætte fokus på både infrastrukturen og den logistik, som er så vigtig for hele samfundet.

- Samtidig er det første gang, at der nationalt er lavet et oplæg til en samlet plan, påpeger Mogens Therkelsen.

- Positiv er det også, at justitsministeren er gået i dialog med branchen i forbindelse med de usandsynligt skrappe bestemmelser på køre- hviletidsområdet, som blev indført i september 2005.

- Der blev lyttet til os og det udmøntede sig i handling. Det var godt nok lidt for sent, og ikke alle vore ønsker blev imødekommet, men vi er positivt stemt overfor muligheden for at komme videre i dialogen med justitsministeren, lyder der fra ITD-formanden.

EU-sammenholdet

- Det knap så positive set med ITD-medlemmernes øjne er, at der er alt for lidt sammenhold på EU plan. Der arbejdes alt for individuelt fra de forskellige landes side. Både når vi ser på tachografen, vejkontroller, gebyrsystemet og kørselsforbud i EU-lande, så har vi stadig ikke opnået den nødvendige koordinering til gaven for hele transporterhvervet i EU.

Og når det gælder modulvogntogene kan vi simpelthen ikke forstå, at de europæiske politikere er så træge med at sætte forsøg i gang på tværs af grænserne, så man i praksis kan se, hvor meget man kan få ud af modulvogntogene. Det handler jo om bedre udlastning og færre lastbiler på vejene til gavn for såvel transportudbydere som transportkøbere, siger Mogens Therkelsen.

- ITD og DTL påviste et skræmmebilledet i dokumentationen af, hvilken tidsrøver den digitale tachograf faktisk er. Den er blevet implementer efter mere end 10 års forarbejde men alligevel visen den sig så mangelforbud, at man må sige, at det er en katastrofe, at den ikke er blevet afprøvet bedre, inden den blev indført, siger han.

Mon de forstår?

En anden af vores store bekymringer, er om politikerne herhjemme og i EU virkelig har forstået til bunds, hvor store infrastruktur-problemerne og trængsels-situationen faktisk er ? både når det gælder pendlere og godstransporten.

Det er kun investeringer og atter investeringer, der kan hjælpe. Problemerne kan aldrig løses via afgifter og skatter. Og det er ikke blot vej-investeringer, der er brug for

Der skal både investeres i veje, baner og havne ? og så naturligvis også i modulvogntog. Det er helt nødvendigt for at komme videre.

Udflagning

- Vi ser i ITD med stor bekymring på den faldende procentdel, som danske eksportvognmænd har i international transport på grund af udflagning og på grund af de mange udenlandske transportører, der kører i Danmark.

Derfor har vi i ITD oprettet et service-kontor, som skal hjælpe danske vognmænd som udflager eller etablerer sig i udlandet. Det er nødvendigt for at sikre, at vi ikke taber endnu flere transportopgaver til udlandet.

- I branchen har vi en høj beskæftigelse. Det kan vi alt andet lige være godt tilfredse med, men desværre svarer resultaterne i mange af virksomhederne ikke til den høje beskæftigelse. Det bekymrer os. Når omkostningerne stiger, og kundernes forståelse for situationen ikke er større, er det svært at få det hele til at harmonere. Så i den forstand må vi sige, at det godt kan se lidt sort ud.

Fodslag

- Derfor er vi så glade for, at det er lykkedes at få så god en dialog med politikerne om erhvervets rammevilkår. Det giver forhåbninger om, at vi kan få nogle arbejdsbetingelser, som peger fremad.

- Men der er ingen tvivl om, at det bliver en hård kam. Derfor må vi stå sammen inden for transporten uanset organisatorisk tilhørsforhold. Og det gør vi også f.eks. i vigtige sager som tachografen og bødekataloger. Her har været både forslag og engagement.

Og det skal vi holde fast i, fastslår Mogens Therkelsen

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064